Abstract:
مقدمه: یکی از مهمترین جنبههای نگهداری و وفاداری مشتریان، ایجاد اعتماد به برند سازمان در آنهاست. همچنین اصالت برند نیز یکی از مباحث مطرح درباره برند میباشد که سازمانها در دهههای گذشته کمتر به آن توجه نشان دادهاند. از اینرو هدف این تحقیق شناخت عوامل مؤثر بر این انتخاب یک برند بیمارستانی از منظر مدیریت برند میباشد.
روش پژوهش: جامعه آماری این تحقیق کلیه مراجعین بیمارستان چمران قزوین است. از اینرو با کمک فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک، از 385 نفر داده از طریق پرسشنامه جمع آوری شد و با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS تجزیهوتحلیل صورت گرفت. جهت تعیین روایی و پایایی پرسشنامه در این تحقیق از روش اعتبار سازه (تحلیل عاملی تاییدی) و پایایی همسانی درونی (الفای کرونباخ) استفاده گردید و که نتایج نشان از اعتبار و پایایی مناسب دارد.
یافتهها: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان میدهد که سازگاری (0/58)، مشتریمداری (0/79)، تجانس (0/62) تاثیر معنیداری بر اعتماد دارند و همچنین اعتماد تاثیر معنیداری بر ارزش ویژه برند (0/91) و تمایل به انتخاب برند (0/96) دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این تحقیق می توان بیان داشت که از منظر مدیریت برند از عوامل تاثیرگذار بر تمایل به انتخاب یک برند بیمارستانی سازگاری، مشتری مداری، تجانس و اعتماد میباشد. بیمارستانها میتوانند با ارائه خدمات باکیفیت، متمایز و فراتر از انتظار بیماران، ضمن توجه بسیار به اصول بازاریابی در زمینه مورد خدمت خود لازم است به طور همزمان به اصالت برند، اعتماد و ارزش ویژه برند به طور همزمان توجه کنند.
Introduction: Hospitals can provide high quality, distinct and beyond expectation services, while paying close attention to marketing principles in their area of service. At the same time, brand authenticity, trust and brand equity need to be addressed. As a result, while honoring patients and providing them with better services, they create a value-for-money environment in which to receive the appropriate benefits for their services. Methods: The statistical population of this study was all clients of Qazvin Chamran Hospital. Thus, the Cochran formula for infinite societies determines 385 people. Also, systematic random sampling was used to select clients of this hospital. The required data were collected through a standard questionnaire distributed by Egers et al. (2013) and Lu et al. (2015) and analyzed using structural equation modeling and AMOS software. Content validity was used to determine the validity and reliability of the questionnaire and it was determined that the questionnaire was valid. The Cronbach's alpha coefficient also showed that the reliability of the research measurement tool can be relied on. Data were analyzed using structural equation analysis. Result: The results of structural equation modeling show that consistency (0.58), customer orientation (0.79), homogeneity (0.62) have significant effect on trust and trust also have significant effect on brand equity (0.91) and tend to choose the brand (0.96). Conclusion: According to the results of this study, it can be stated that from the perspective of brand management, one of the factors influencing the choice of a hospital brand is consistency, customer orientation, homogeneity and trust. Hospitals can provide high quality, distinctive and beyond-the-patient service while paying close attention to the marketing principles of their service, while simultaneously paying attention to brand authenticity, trust and brand equity.