Abstract:
مقتل الحسین (ع) موجود در بحارالأنوار علیرغم اینکه در غالب گزارشها با گزارشِ ابومخنف موجود در کتاب شیخ مفید یکی است، اما مؤلف کوشیده نسبت به گردآوری روایاتی دیگر از مقاتل روایی روی آورَد. این مقتل ضمن دربرداشتن اخبار متفرد نسبت به دیگر متون روایی، در برخی موارد با وقایع مسلّم و یا روایات تاریخی دیگر ناسازگار بوده و در مواردی شأن امام معصوم (ع) و یا خاندان معصومان (ع) خدشهدار شده به گونهای که پایه و اساسی برای نقل علمای شیعی در قرن معاصر شده است. این مقاله میکوشد با رویکردی توصیفی- تحلیلی، روایاتی را که نخستینبار در میان روایات عاشورایی جای گرفت، ارزیابی نماید و از این رهگذر برخی از هجمههای تحریفی آن را در سنجه نقد قرار دهد.
Imam Husayn’s martyrdom epic of al-Majlesi’s book, Behar al-Anvar, the fact that most of the reports are reported by Abu- Mekhnaf in the book of Sheikh Mofid, But the author Tried to collect other narratives from narrative martyrdoms. In addition, it is afflicted with content disorder in a way that sometimes its accounts which provided the bases for the shia scholars of contemporary century are inconsistent with the definite historical facts or have stained the Imam’s honor. This article tries with an analytical descriptive approach, the traditions first considered among the Ashura traditions and, in this way, put some of its distorted criticisms at a gauge.
Machine summary:
مقاله حاضر این مهم را در میان روایات عاشورایی بحارالأنوار علامه مجلسی، با محوریت پرسشهای ذیل و با روش تحلیلی ـ انتقادی به بحث نشانده است: هدف علامه مجلسی از نقل اخبار شاذ در حوزه روایات عاشورایی چه بوده است؟ با ایجاد ارتباط میان روایات وی و دیگر مورخان و محدثان، چه روایاتی میتواند معرکه آراء قرار گیرد؟ علیرغم عدم صحه گذاشتن بر روایات بحار، دلیل استفاده علامه از گزارش اهلسنّت چه بوده است؟ آیا اسناد روایات محل بحث، قابلیت انتساب به مجلسی یا گزارشگران آن را دارد؟ استفاده علامه از کتب فضیلتنگاری در حوزه روایات عاشورایی با هدف حفظ و جمع روایات، چه آسیبهایی به حوزه عاشورا وارد ساخته است؟ پیش از این، در مورد تحریفات روایات عاشورایی به صورت مجزا و در قالب کتاب و مقاله تحقیقاتی ارائه شده که از آن جمله میتوان به مقالات آقای صحّتیسردرودی و کتاب معرفی و نقد منابع عاشورا اشاره کرد.
2078 The Rijali Approach and Criteria of Ayatollah Shobiri Zanjani Davood Memari*1 Kosar Halalkhor2 Abstract Giving credibility or weakness to each narrator of a series of documents, or accepting and rejecting a text and document and how to interact with a narrative, is based on criteria and criteria, the discovery of which means recognizing the method of critique and assessment of a leading thinker on the subject.