Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای میزان اثربخشی مدارس هوشمند و مدارس عادی از لحاظ بعد خلاقیت در دوره متوسطه شهر اراک انجام شده است. جامعه آماری شامل 6152 نفر دانش آموز مدارس عادی و 2540 نفر دانش آموز مدارس هوشمند ، و حجم نمونه شامل 384 نفر است که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی – علی-مقایسه ای می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد است که ضریب اعتبارآن با روش آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف آزمون سنجش شده است. تجزیه وتحلیل داده ها با روشهای آماری، آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون t برای گروه های مستقل و آزمون مقایسه میانگین گروه های مستقل انجام شده است. نتایج نشان می دهدکه بین مدارس هوشمند وعادی از نظر میزان خلاقیت رابطه معنی داری وجود دارد. بین میزان خلاقیت در مدارس عادی و هوشمند بر اساس جنسیت تفاوت وجود ندارد. بین مدارس هوشمند و عادی بر اساس پایه های تحصیلی تفاوت وجود ندارد،اما بین دانش آموزان پایه سوم مدارس هوشمند و عادی تفاوت وجود دارد و نیز بین دانش آموزان پایه دوم مدارس تفاوت وجود ندارد. بین مدارس هوشمند و عادی بر اساس رشته های تحصیلی تفاوت وجود ندارد ، همچنین دربین دانش آموزان علوم انسانی و تجربی تفاوت وجود ندارد اما در بین دانش آموزان علوم ریاضی مدارس از لحاظ بعد خلاقیت تفاوت وجود دارد.
The present study aimed to compare the effectiveness of smart schools and ordinary schools from the creativity point of view in the Arak high school. The statistical population consisted of 6152 students in the ordinary schools and 2540 students in the smart schools, and the sample size is consisted of 384 persons who are selected by Morgan table and stratified ratio sampling method. The research approach is descriptive - casual - comparative. Data collection tools are standardized questionnaire which its reliability coefficient was measured with the Cronbach's alpha approach for different sections of the test. Data analysis with statistical methods, unilateral variance analysis tests, and t-test was carried out for independent groups and mean comparison test in the independent groups. The results show that between smart school and ordinary school is meaningful relationship from the amount of creativity viewpoint. There is no difference between the amount of creativity in the smart and ordinary schools according to gender. There are not any difference Between smart and ordinary schools based on scholastic levels , however, there are difference between smart and ordinary students in third grade and also there are not any differences between the second grade .There are not any difference between smart and ordinary schools based on fields of study and also there is no difference among human and experimental science, but there is difference between mathematical science students from creativity viewpoint in the schools.
Machine summary:
68240 variances not assumed نتيجه گيري از آزمون فرضيه فرعي سوم : باتوجه به نتايج فرضيه فرعي سه مربوط به جدول ١٢ نتيجه مي شود که سطح معني داري تست لون برابر ٠/١٠ است که بالاتر از سطح معني داري ٠/٠٥ است همچنين سطح معني داري در ازمون t برابر ٠/٤٨ است که بالاتر از آلفاي ٠/٠٥ است بنابراين فرضيه نمي تواند مورد تاييد قرار گيرد و در نتيجه تفاوتي معني دار بين ميزان خلاقيت دانش آموزان دختر مدارس هوشمند و عادي از نظر اماري وجود ندارد.
54217 variances not assumed نتيجه گيري از آزمون فرضيه فرعي چهارم : باتوجه به نتايج فرضيه فرعي چهار مندرج در جدول ١٤ نتيجه مي شود سطح معني داري تست لون برابر ٠/٠٧ است که بالاتر از سطح معني داري ٠/٠٥ است همچنين سطح معني داري در ازمون t برابر ٠/٤٢ است که بالاتر از آلفاي ٠/٠٥ است بنابراين فرضيه نمي تواند مورد تاييد قرار گيرد و در نتيجه تفاوتي معني دار بين ميزان خلاقيت دانش آموزان دختر و پسردر مدارس عادي از نظر اماري وجود ندارد.
97162 variances not assumed نتيجه گيري از آزمون فرضيه فرعي پنجم : باتوجه به نتايج فرضيه فرعي پنج مندرج در جدول ١٦ نتيجه مي شود سطح معني داري تست لون برابر ٠/٦٢ است که بالاتر از سطح معني داري ٠/٠٥ است همچنين سطح معني داري در ازمون t برابر ٠/٠٧ است که بالاتر از آلفاي ٠/٠٥ است بنابراين فرضيه نمي تواند مورد تاييد قرار گيرد و در نتيجه تفاوتي معني دار بين ميزان خلاقيت دانش آموزان دختر و پسردر مدارس هوشمند از نظر اماري وجود ندارد.