Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بسته آموزشی تعدیل جهتگیری یادگیری معلمان در تعامل با سبک تدریس در خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان اجرا شد. روش: روش تحقیق مطالعه حاضر نیمه تجربی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه معلمان پایه چهارم ابتدایی و دانشآموزان پایه چهارم شهرستان بیله سوار در سال تحصیلی 97-1396 بودند. تعداد 60 معلم به شیوه غربالگری با استفاده از پرسشنامه سبک تدریس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل 30 نفره جایگزین شدند بهنحویکه در گروه آزمایشی با توجه به سبک تدریس دو گروه 15 نفری تشکیل شد و در گروه کنترل نیز با توجه به سبک تدریس دو گروه 15 نفری شکل گرفت. معلمان انتخاب شده در گروههای آزمایشی و کنترل، بهصورت تصادفی3نفر از دانشآموزان هر معلم بهعنوان نمونه نهایی در نظر گرفته شد. و در گروه آزمایشی 6 جلسه بسته آموزشی (طراحیشده) ارائه شد. در این تحقیق از سه ابزار پرسشنامه سبک تدریس (موسی پور) و خودپنداره تحصیلی (کوپراسمیت) و یک آزمون پیشرفت تحصیلی با روایی و پایایی مقبول و از روش تجزیهوتحلیل کوواریانس دوراهه چند متغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر تعدیل جهتگیری یادگیری معلمان بر خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان اثربخش است و آموزش مبتنی بر تعدیل جهتگیری یادگیری معلمان در تعامل با سبک تدریس بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان در زیرگروه شاگردمحور بیشتر از زیرگروه معلم محور، اثربخش است. اما آموزش مبتنی بر تعدیل جهتگیری یادگیری معلمان در تعامل با سبک تدریس بر خودپنداره تحصیلی دانشآموزان اثربخش نیست و پیشنهاد میگردد که برای تعدیل جهتگیری یادگیری معلمان در دانشگاه فرهنگیان از این محتوا استفاده شود. نتیجهگیری: جهتگیری یادگیری معلمان بر خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان اثربخش است و جهتگیری یادگیری معلمان در تعامل با سبک تدریس بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان موثر است.
Objective:The purpose of this study was to investigate the effect of educational package on modifying the orientation of teachers'' learning in interaction with teaching style in academic self-concept and academic performance of students. Methods: The research method was semi-experimental design, pre-test and post-test design with control group. The study involved teachers and elementary school students attending the 97-96 school year. A total of 60 teachers were selected using a teaching style questionnaire in a screening method and were divided into two experimental and control groups of 30 people, so that in the experimental group, according to the teaching style, two groups of 15 were formed and in the control group according to the teaching style Two groups of 15 were formed. The teachers selected in the experimental and control groups were randomly assigned to each of the three students of each teacher as the final sample. In the experimental group, 6 training sessions (designed) were presented. In this research, three tools of the teaching style questionnaire (Moosapour) and academic self-concept (Coopersmit) and one academic achievement test with acceptable validity and reliability were used. The multivariate analysis of covariance was used. Results: Results showed that modulation education Teachers'' orientation on academic self-concept and academic performance is effective and education based on modifying the orientation of teachers'' learning in interaction with the teaching style is effective on students'' academic performance in the student-centered subgroup more than the teacher-oriented subgroup. However, education based on modifying the orientation of teachers ''learning in interaction with teaching style does not affect students'' self-concept. Conclusion: Teacher learning orientation is effective on students'' academic self-concept and academic performance And teachers ''learning orientation in interaction with teaching style is effective on students'' academic performance
Machine summary:
اثربخشي آموزش مبتني بر تعديل جهت گيري يادگيري معلمان در تعامل با سبک تدريس بر خودپنداره تحصيلي و عملکرد تحصيلي دانش آموزان The effectiveness of instruction based on moderation of learning orientation teachers in interacting with teachers teaching styles on students academic self - concept and performance اسماعيل اسلامي ١*، عذرا غفاري ٢، توکل موسيزاده ٣، تورج هاشمي ٤، اسکندر فتحي آذر٥ دريافت مقاله : ١٣٩٧/١١/٠٥ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/٠٣/٢٢ چکيده هدف : اين پژوهش با هدف بررسي تأثير بسته آموزشي تعديل جهت گيري يادگيري معلمان در تعامل با سبک تدريس در خودپنداره تحصيلي و عملکرد تحصيلي دانش آموزان اجرا شد.
لذا، آموزش مبتني بر تعديل جهت گيري يادگيري معلمان منجر به افزايش ميانگين نمرات شرکت کنندگان گروه آزمايش (با توجه به جدول ٣) در خودپنداره تحصيلي در هر يک از سبک هاي تدريس معلم محور و شاگردمحور نسبت به گروه کنترل شده است .
لذا، آموزش مبتني بر تعديل جهت گيري يادگيري معلمان منجر به افزايش ميانگين نمرات شرکت کنندگان گروه آزمايش (با توجه به جدول ٣) در عملکرد تحصيلي دانش آموزان در هر يک از سبک هاي تدريس معلم محور و شاگردمحور نسبت به گروه کنترل شده است .
لذا، آموزش مبتني بر تعديل جهت گيري يادگيري معلمان در تعامل با سبک تدريس منجر به افزايش ميانگين نمرات شرکت کنندگان گروه آزمايش (با توجه به جدول ٥) در عملکرد تحصيلي دانش آموزان نسبت به گروه کنترل شده است .