Abstract:
این مقاله درصدد پاسخگویی به این سؤال است که با توجه به پویا بودن روند گسترش اتحادیه اروپا و تغییرات وسیع پس از سقوط کمونیسم در اروپای شرقی، چه نقاطی در اروپا مناطق استراتژیک جدید محسوب میشوند و ابزار اصلی اتحادیه اروپا برای تسلط بر این مناطق چیست؟ پژوهش با این فرضیه که نقاط جدید استراتژیک برای اتحادیه اروپا، سیال و بر اساس نوع تهدیدات مشخص میشوند و سیاست همسایگی ابزار اصلی اتحادیه برای تسلط بر این مناطق استراتژیک است، به بررسی موضوع پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مسائل انسانی همچون سیر پناهندگان، مهاجرین غیرقانونی و قاچاق انسان و همچنین استقلال انرژی اروپا از روسیه، مناطق خاصی در حاشیه جنوبی دریای مدیترانه و حاشیه دریای سیاه را به نقاط استراتژیک جدید در اروپا تبدیل کردهاند. همچنین، در آینده، با توجه به صلبیت ژئواستراتژی اتحادیه اروپا در جنوب، نقاط استراتژیک بیش از پیش در درون اتحادیه اروپا، در حاشیه سواحل مدیترانه خواهند بود. در این میان، استفاده از ابزار سیاست همسایگی در شرق و جنوب برای مدیریت نقاط استراتژیک و مرزی در دستور کار کمیسیون اتحادیه اروپا قرار گرفته است
This study seeks to answer the following question: given the dynamic development of the European Union and widespread changes since the fall of communism in Eastern Europe, which areas in Europe are considered to be the new strategic points and what are the European Union's main tools to control those areas? This paper explores the issue by assuming that new strategic points for European Union are fluid and identified by the type of threats they pose, and that the European Union's neighborhood policy is the main tool to dominate and control these strategic points. The findings of the study show that the humanitarian issues such as the refugee crisis, illegal immigration and human trafficking, as well as European Union's dependence on Russian energy resources, have transformed certain areas on the southern Mediterranean and Black Sea coastlines into new strategic points in Europe. Also, in the future, given the rigidity of EU geostrategy in the south, strategic points will be increasingly within the European Union borders, on the Mediterranean coastlines. Furthermore, we analyze new strategic points within the EU borders by introducing a new geostrategic model of internalization. Regarding the EU instruments of control, the use of the Neighborhood Policy tool in the East and South to manage strategic areas as well as border points is on the Commission's agenda.
Machine summary:
از سوي ديگر، سياست همسايگي اتحاديه اروپا سياستي ثابت و ايستا نيست ؛ در اين خصوص ، نوع نگاه خوديها در مقابل ديگران ، نقاط حاشيه مابين قدرت هاي بزرگ — اتحاديه اروپا و روسيه — و ميزان قدرت هريک از قدرت هاي بزرگ در تعريف مناطق حاشيه ، بر سياست همسايگي تأثيرگذار هستند (١١٢-١١١ :٢٠٠٨ ,Joenniemi &Browning )؛ به گونه اي که سياست جديد همسايگي در جنوب با شرطيسازي همکاري نزديک همسايگان جنوبي با پليس مرزي اروپا١ در قالب همکاري براي دموکراسي و کنترل و به منظور جلوگيري از ورود مهاجرين کشورهاي ثالث از مرز اين کشورها به داخل اتحاديه اروپا در قالب برنامه همکاري در حرکت ، تغيير کرد؛ در واقع ، اکنون اتحاديه ضمن واردکردن عناصر ارزشي به روابط خود در سياست همسايگي جنوبي، در جهت ايجاد ثبات و کنترل بيشتر مهاجرت غيرقانوني از طريق اين کشورها گام بر ميدارد (٢٢٦-٢٢٣ :٢٠١٥ ,Del Sarto).
Integrated border management نقاط جديد استراتژيک در اروپا: تحولات و راهبردها 165 کنترل مرزها؛١- به معناي انجام کنترل در خارج از مرزهاي اتحاديه و گسترش جغرافيايي مرزها- و تخصصيسازي مرزها دانست .
در واقع ، سئوتا و مليا نيز نقاط جديد استراتژيک در داخل اتحاديه اروپا بر اساس سياست و ژئواستراتژي درون سپاري هستند و در کنترل مهاجرت و همچنين ايجاد هويت مشترک اروپايي نقش مهمي را بازي ميکنند.
The Influence of frontex on Irregular Migration A Brief Study on the Efficiency of frontex and its Role as a Deterrent at the European Union’s Eastern Mediterranean External Border )Doctoral dissertation, Webster University(.