Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین ابعاد کمال گرایی (اهداف و معیارهای شخصی، نگرانی درباره اشتباهات، انتظارات والدین، انتقادات والدین، تردید نسبت به اعمال و سازماندهی) با رفتار پرخاشگرانه خصمانه در زنان بسکتبالیست شهر اصفهان، انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه زنان بسکتبالیست شهر اصفهان به تعداد ۱۰۵ نفر تشکیل دادهاند که از میان آنان تعداد ۸۰ نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات، شامل پرسش نامههای کمال گرایی فراست (FMPS) و پرخاشگری ورزشی بردمایر (BAAGI) بود. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل و نتایج نشان داد که بین نگرانی در مورد اشتباهات، تردید نسبت به اعمال و انتقادات والدین از میان ابعاد کمال گرایی با پرخاشگری خصمانه، رابطه منفی معنادار وجود دارد (۰۵/۰≥P). علاوه بر این، نتایج نشان داد که بعد نگرانی بیش از حد در مورد اشتباهات، به عنوان قویترین پیش بین پرخاشگری خصمانه میباشد که توانست ۲۳ درصد از واریانس پرخاشگری خصمانه را تبیین کند.
The purpose of this study was to examine the relationship between perfectionism and aggressive behavior in female basketball players in Esfahan. Statistical universe was the total female basketball players in Esfahan (105 players). 80 female basketball players were selected by convenience (within reach) sampling. Frost Multiple Perfectionism Scale (1990) and Bredemeier Athletic Aggression Inventory (1975) (hostile aggression items) were administered to collect data. The data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. The results showed that: there were negative significant relation between the concern over mistake and hostile aggression, between doubt about actions and hostile aggression and between parental criticism and hostile aggression (P≤0/05). The results also revealed that: there was no any significant relation between the parental expectation, personal standards and organization with hostile aggression. Furthermore, the results of multiple regression analysis showed that, concern over mistakes could significantly predict the hostile aggression through one step.