Abstract:
زمینه و هدف: عواملی مانند بالا رفتن سطح تحصیلات زنان و گرایش آنها به استقلال مالی، مشارکت اجتماعی، تحول اجتماعی و فرهنگی باعث افزایش تعداد مادران شاغل در بیرون از منزل شده است. این پژوهش با هدف مقایسه ترسیم خانواده کودکانی که دارای مادر شاغل و مادر خانهدار بودند صورت گرفت.
روش: طرح پژوهش، توصیفی از نوع پسرویدادی بود. بدین منظور 120 کودک دختر و پسر (60 کودک مادرشاغل و 60 کودک مادر خانهدار) 6 تا 12 ساله از بین دانشآموزان شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و به آزمون ترسیم خانواده هالس پاسخ دادند. بعد از اجرای آزمون، مصاحبهای با هر یک از کودکان صورت گرفت.
یافته ها: نتایج آزمون مجذور خی نشان داد که کودکان پسر دارای مادر شاغل در مقایسه با کودکان پسر دارای مادر خانهدار و دختران دارای مادر شاغل بیشتر به حذف خود، ناارزندهسازی مادر، ارزندهسازی پدر، و همسانسازی ناهشیار با پدر پرداختند و همچنین کودکان دختر دارای مادر شاغل در مقایسه با کودکان دختر دارای مادر خانهدار، حذف پدر، ارزندهسازی مادر، و همسانسازی ناهشیار با مادر بیشتری را بروز دادند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که کودکان پسر دارای مادر شاغل در ترسیم خانواده خود، واکنشهای عاطفی متفاوتی با کودکان دختر دارای مادر شاغل نشان میدهند.
Background and purpose: Factors such as women’s higher education, tendency to financial independence, social cooperation, and social and cultural development have leaded to increased number of working mothers. Present study aimed to compare children with working mothers and children with housekeeping mothers in terms of their family drawing.
Method: Present study was a descriptive research. Study sample consisted of 120 six to twelve years old male and female students (60 with working mothers and 60 with stay-at-home mothers) who were studying in schools of Tehran city in 1393-94 academic year, and were selected using cluster sampling method. Participants completed Halse’s Draw-A-Family-Test. Each child was interviewed individually after the test. Data were analyzed using chi-square test.
Results: Results of chi-square test showed that comparing to boys with stay-at-home mothers and girls with working mothers, boys with working mothers had greater tendency to omit themselves, made their mothers less important, made their fathers more important, and showed unconscious identification with their fathers. Moreover, comparing to girls with housekeeping mothers, girls with working mothers revealed more father omission, made their mothers more important, and showed greater unconscious identification with their mothers.
Conclusion: According to our findings, we can conclude that male and female children with working mothers showed emotionally different reactions to their mothers’ employment status.