Abstract:
بحران ویروس کرونا بهواسطۀ شیوع گستردۀ آن در تمام جهان شناختهشده است؛ درواقع میزان خسارت جانی و روانی این ویروس توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. عموماً افرادی که بحران را تجربه کردهاند بعضی از علائم روانشناختی بهوضوح در آنان دیده میشود؛ که در صورت عدم درمان در بلندمدت این علائم تأثیر جبرانناپذیری بر سلامت روانی افراد و جامعه میگذارد. در این مطالعه سعی بر شناسایی ابعاد روانشناختی تحت تأثیر بحران ویروس کرونا بوده و راهکارهای مقابله و درمان را نیز بررسی میکند.
Machine summary:
فصلنامه روان شناسي تربيتي Quarterly of Educational Psychology دانشگاه علامه طباطبائي Allameh Tabataba’i University سال شانزدهم ، شماره ٥٦، بهار ٩٩، ص ٢٥ تا ٥٠ Vol. 16, No. 56, Spring 2020 ابعاد روان شناختي بحران کرونا و شيوه هاي آموزشي کاهش آن 1 فريد احمدراد تاريخ وصول : ٩٩/٠٢/١٥ تاريخ پذيرش : ٩٩/٠٣/١٥ چکيده بحران ويروس کرونا به واسطۀ شيوع گستردة آن در تمام جهان شناخته شده است ؛ درواقع ميزان خسارت جاني و رواني اين ويروس توجه جهانيان را به خود جلب کرده است .
Glaesmer, Romppel, Brähler, Hinz & Maercker 5.
Yaribeygi, Panahi, Sahraei, Johnston & Sahebkar 6.
Lupien, Maheu, Tu, Fiocco & Schramek اختلال وسواس فکري-عملي: رفتارهاي تکراري (دست شستن ، وارسي کردن ، منظم کردن ) و اعمال ذهني مثل دعا خواندن ، شمارش و عبارت هاي تکراري الگوي رفتاري شايعي است که امروزه به واسطۀ کوويد ١٩ در ميان آحاد افراد جامعه ديده ميشود اين گونه رفتارها به ظاهر آسيب رسان نبوده چرا که جهت پيشگيري از ابتلا به کوويد ١٩ انجام مي شود، اما اگر الگوي رفتاري يا الگوي تفکري فرد بايستي طبق مقرراتي از قبل تعيين شده و با قاطعيت اجرا شوند و فرد وادار به انجام شدن آن باشد جنبه مرضي پيداکرده و فرد به اختلال وسواس فکري-عملي تشخيص داده ميشود.
Behar, DiMarco, Hekler, Mohlman & Staples 4.
Newman, Llera, Erickson, Przeworski & Castonguay 5.
Margalit, Har, Brill & Vatine 4.