Abstract:
این مقاله به بررسی مهارتهای زندگی نسل دیجیتال میپردازد از نظر هدف اکتشافی و روش آن توصیفی پیمایشی است. در این پژوهش ابتدا ابعاد کلیدی مهارتهای زندگی بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش در ایران و جهان شناسایی شدند که شامل ابعاد شناختی، سلامت و بهداشت، فن آوری و اطلاعات، سواد رسانه، سواد زیست محیطی، مهارتهای کار و زندگی؛ فرهنگی، مهارتهای اجتماعی میشدند. سپس پرسش نامهای بر مبنای طیف 10تایی تدوین شد. روایی محتوایی پرسش نامه با توجه به دیدگاه متخصصان آموزشی و ضریب پایایی نیز با اجرا بین 40 نفر به صورت آزمایشی 973/0 بدست آمد. جامعه آماری دانشآموزان دختر دوره متوسطه و هنرستانهای شهر تهران بوده که در مجموع 257385 می باشد و 20925 کلاس درس در این مقطع وجود دارد، نمونه آماری بر اساس روش خوشه ای چند مرحله ای تعیین شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل عامل اکتشافی، آزمون t، آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج تحلیلها نشان می دهد که بین وضعیت موجود و مطلوب مهارتهای زندگی تفاوت معناداری وجود دارد و اولویت بندی مهارتهای زندگی نسل دیجیتال از نظر دانشآموزان و معلمان به ترتیب عبارت است از مهارتهای فردی با ضریب آلفای 965/0، سواد رسانه و اطلاعات 918/0:α، سواد اقتصادی 893/0:α و سوادهای قرن 877، 21:α.
This study is about life skills of digital generation and its purpose is exploratory and the method is descriptive survey. Key aspects of life skills have been identified according to the review of literature in the world and Iran as follows cognitive skills, health skills, technology and information skills, media literacy, environment literacy, life and work skills also cultural and spiritual. On the basis of the identified elements a questionnaire has been developed on 1o scales which its content validity has been estimated α: 0. 973 regarding to views and opinions of educational experts, and its reliability has been estimated 0. 973 by conducting among 40 people as a pilot. Then the necessary revision has been done. At next step, the revised questionnaire has been conducted between high school students as well as teachers in order to determine elements of life skills. Sampling is based on stratified multistage and statistical population was high school and vocational female students and their teachers in Tehran. Collected data has been analyzed through factor analysis, one sample t-test, Friedman test. Findings show there is a significant difference between states que and desired conditions of teaching life skills and prioritizing of these skills including personal skills α: 0. 965, media and information literacy α: 0. 918, economic literacy α: 0. 893, and 21st literacy α: 0. 877.
Machine summary:
نتايج تحليل ها نشان مي دهد که بين وضعيت موجود و مطلوب مهارت هاي زندگي تفاوت معناداري وجود دارد و اولويت بندي مهارت هاي زندگي نسل ديجيتال از نظر دانش آموزان و معلمان به ترتيب عبارت است از مهارت هاي فردي با ضريب آلفاي ٠/٩٦٥، سواد رسانه و اطلاعات ٠٩١٨:α، سواد اقتصادي ٠٨٩٣:α و سوادهاي قرن ٢١، ٠٨٨٧:α.
برای مثال» چائو و یو* (۲۰۱۷) در مطالعه خود به بررسی تاثیر افزایش شبکههای اجتماعی بر گسترش شکل جدیدی از قلدری (قلدری سایبری؟) در میان نوجوانان پرداختند و بیان کردند که والدین و معلمان میبایست با دانشآموزان در خصوص دسترسی و 1 Hoffman 2 European Commission 3 Di Giacomo, Vittorini & Lacasa 4 Bauman, Toomey & Walker 5 Caputi 6 Chao & Yu 7 Cyberbullying مديريت استفاده از اينترنت و نيز اثرات مخرب قلدري سايبري تعامل داشته و گفتگو کنند.
1 Rodriguez-Andres, Mendez-Lopez, Juan & Perez-Hernandez 2 Navigation skills 3 World Health Organization 4 Mohapi & Pitsoane 5 Crockett, Jukes & Churches 6 Ribble ٢.
در مرحله آخر پرسشنامه ي ويرايش شده بين دانش آموزان دختر مشغول بـه تحصـيل در دبيرسـتان ها و هنرستان هاي تهران و دبيران اين مدارس به اجرا درآمد تا مولفه ها و شاخص هاي مهارت هاي زندگي نسل ديجيتال تعيين شود.
مهـــارت هـاي ديجيتـال مهارت هاي فني مورد نياز براي استفاده از فناوريهاي ديجيتال هسـتند، در حـالي کـه مهـارت هـاي هدايت گري ديجيتال مجموعه ي گسترده اي از مهارت هاي موردنياز براي موفقيت در دنياي ديجيتـال 1 Soft skills 2 Vijayalakshmi 3 Role-play 4 presentation 5 Feedback 6 Salas, Wildman & Piccolo 7 Christopoulos, Conrad & Shukla 8 Digital skills 9 Digital navigation skills است .