Abstract:
پژوهش حاضر به منظور اثربخشی برنامه مداخلهای شایستگی اجتماعی بر نشانگان اختلال بیش فعالی/نقص توجه در دانش آموزان انجام شد. این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری و گروه گواه است. ابزار مورد استفاده این پژوهش، مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز (1998) فرم والد میباشد. از بین دانش آموزان پسر 7 تا 10 سال مراجعه کننده به مرکز اختلالات رفتاری در شهر سنندج، تعداد 36 نفر که دارای اختلال بیشفعالی/نقص توجه بودند، به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (18 نفر) و گروه گواه (18 نفر) گمارده شدند. قبل از شروع فرآیند آموزش، از هر دو گروه، پیشآزمون به عمل آمد. پس از اتمام فرآیند مداخله، از هر دو گروه، پس آزمون و بعد از گذشت یک ماه از اجرای پس آزمون، از هر دو گروه، آزمون پیگیری به عمل آمد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامه مداخلهای شایستگی اجتماعی، نشانگان اختلال بیشفعالی/ نقصتوجه و خرده مقیاسهای بیتوجهی و بیشفعالی را به طور معنیداری کاهش داد (0. 001>p). برنامه مداخلهای شایستگی اجتماعی تاثیر مناسبی روی نشانگان اختلال بیشفعالی/نقصتوجه و خرده مقیاسهای آن دارد؛ بنابراین استفاده از این برنامه مداخلهای توسط معلمان، روانپزشکان، روانشناسان و مشاوران توصیه میشود.
The present research studies the effectiveness of social competence intervention program on symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) among male elementary school students in Sanandaj. This research is an experimental study, including pretest-posttest-follow up and control group. The research instrument used in this study was Conners Parent Rating of Childhood Behavior Problems. 36 male students, who were suffering from attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD), were selected by simple random sampling method from elementary schools in Sanandaj, and were assigned to two groups: social competence and control (18 students each). Before starting the treatment, a pretest was given to both groups. Then, the experimental group was exposed to social competence intervention program. At the end of the treatment, a post-test and 1 month later a follow-up test was administered to two groups. The results showed that intervention social competence has meaningfully decreased (p<0.001) the symptoms of attention deficit/ hyperactivity disorder in the posttest and follow-up test. Also, social competence intervention program has meaningfully decreased the attention deficit and hyperactivity subscales (p<0.001). Social competence intervention program is significantly effective in decreasing sympotoms of attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD) and applying these methods is recommended to counselors and psychologists.
Machine summary:
[%%ابتدای جدول%%اثربخشی برنامه مداخلهای شایستگی اجتماعی بر نشانگان اختلال بیش فعالی/ نقص توجه در دانشآموزان پسر مختار ویسانی1* و منیجه شهنی ییلاق2 The Effectiveness of Social Competence Intervention Program on Symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) among Male Elementary School Students Mokhtar Weisani1*, and Manijeh Shehni Yeilagh2 تاریخ دریافت: 09/09/1398 چکيده پژوهش حاضر به منظور اثربخشی برنامه مداخلهای شایستگی اجتماعی بر نشانگان اختلال بیشفعالی/نقص توجه در دانشآموزان انجام شد.
واژههای کلیدی: اختلال بیش فعالی/ نقص توجه، برنامه مداخلهای شایستگی اجتماعی ; ; تاریخ پذیرش: 16/11/1398 Abstract The present research studies the effectiveness of social competence intervention program on symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) among male elementary school students in Sanandaj.
کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/ نقصتوجه در معرض اغلب اختلالات روانشناختی همبود، نظیر اختلال سلو Gralewski & Karwowski Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) Huffman Pliszka, Greenhill & Crismon Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder -edition 5 American Psychiatric Association predominantly inattentive predominantly hyperactive combined type hyperkinetic Rasmussen & Levander مقابلهای(ویلنس 1 ، 2004)؛ اختلال شخصیت ضد اجتماعی (هوفاندر، اوسوسکی، لاندستروم و آنکارساتر 2 ، 2009)؛ و ناتوانیهای یادگیری (کاراند، بوسرکار، کالکارنی 3 r"/>r"/>، 2009 .
معمولاً کودکان و نوجوانان دا Wilens Hofvander, Ossowski, Lundstrom & Anckarsater Karande, Bhosrekar, Kulkarni & Thakher parent-based intervention child-based intervention Social Competence Intervention Program (SCIP) Dykstra & Bord input of sensory cues اجتماعی، همچون کودکان مبتلا به بیشفعالی/ نقص توجه، در هر یک از این مراحل دارای مشکل هستند (سمرود-کلایکمن، واکوویک، ویلکینسون و مینه 1 ، 2010).