Abstract:
تملق از جمله صفات ناپسندی است که جنبه اجتماعی داشته و ظاهرگرایی، ریاکاری و نفاق را در جامعه گسترش میدهد. اهداف این پژوهش که از نوع کیفی است و با روش تحلیلی- استنباطی انجام شده عبارتند از : بررسی مفهوم، دلایل و ریشه های تملق گویی و پیامدهای آن، بازشناسی راهکارهای تربیتی و آموزشی برای مقابله با این رذیلت اخلاقی. برای نیل به اهداف مذکور، در این پژوهش، ضمن بررسی اجمالی ریشههای تاریخی این رذیلت اخلاقی، تمایز بین تملق و تمجید مورد بحث قرار گرفته و سپس، ریشهها و مضرات تملق، بررسی شده است. در گام بعدی، با کنکاش در آیات، روایات و آراء اندیشمندان مسلمان، برخی روش های مقابله با تملق گویی در قالب «راهکارهای تربیتی» پیشنهاد شده که مهمترین آنها عبارتند از آگاهیبخشی و معرفت افزایی نسبت به مضرات تملق، برخورد قاطع و علنی با تملقگویی، بی اعتنایی به تملق گو، جایگزینی فضای نقد به جای تملق و ترویج فرهنگ تمجید و سپاس.
In Denouncing Flattery: A Critical Speech on Moral Education Flattering is among the traits that are socially unacceptable and it disseminates p retention, hypocrisy and discord in the community. This study was a kind of qualitative research. Descriptive -analytical method of data analysis was used. The objectives of the study were to condemn flatter and flattering, the concept, and the root causes and consequences of flattery, recognition of educational strategies to deal with this moral iniquity was among the aims. To achieve these objectives, in this paper, an overview of the historical roots of this moral iniquity, the distinction between flattery and praise was discussed. Then the origins and deleterious of flattery were investigated. In the next step, through exploring the Quranic verses and opinions of Muslim scholars, some ways coping with flattery in "Educational Strategies" has been proposed. The most important ones are enhancing awareness and having knowledge about the danger of flattery, having decisive encounter with flattery, being indifference toward flattery, and using alternative spaces in criticism of flattery and promote the culture of praise and thanks instead.