Abstract:
روشهای تحلیل فضایی در تحلیل تصادفات ترافیکی بسیار مورد توجه پژوهشگران، برنامهریزان و سیاستگذاران قرار میگیرد. اما در ایران بهندرت مورد توجه آنان است. پژوهش حاضر با استفاده از فراتحلیل کیفی و با هدف شناسایی روشهای پرکاربرد در تحلیل فضایی تصادفات رانندگی، به شناسایی روشها و تکنیکهای مورد استفاده در مطالعات این حوزه پرداخته است. در این راستا، از میان 50 نمونه، شاخصهای تعداد نویسندگان، رشتههای تخصصی، تعداد مشارکت در هر مطالعه، حوزهی درونشهری یا برونشهری، روشها و تکنیکهای تحلیل فضایی و زمینههای کاربرد هر مطالعه استخراج شد. یافتهها نشان داد، هشت گروه از رشتههای مختلف علمی از قبیل گروه رشتههای عمران / حملونقل / ترافیک، جغرافیا، نقشهبرداری / GIS و پزشکی / بهداشت عمومی در این پژوهشها همکاری داشتهاند. بیش از 20 تکنیک در قالب هفت روش مختلف در تحلیل فضایی تصادفات بهکار رفته است که پرکاربردترین روشها، تحلیل تراکم، خوشه / ناخوشه و نقاط / پهنههای داغ و پرکاربردترین تکنیکها نیز تخمین تراکم کرنل، تحلیل خوشه / ناخوشه با شاخص موران محلی و تحلیل نقاط داغ گتیس- ارد جیاستار تعیین شد. شباهتها و تفاوتهایی در بین برخی از تکنیکهای مورد استفاده در پژوهشها بین دو حوزهی درونشهری و برونشهری مشاهده شد. بهطور میانگین در هر پژوهش حدود دو تکنیک مورد استفاده قرار گرفته است. بیشترین زمینهی کاربرد نتایج پژوهشهای مورد مطالعه نیز در زمینهی شناسایی نواحی بحرانی تصادفات بوده است. بهعلاوه، معلوم شد که از میان سه تکنیک بسیار پرکاربردتر، میزان استفاده از دو تکنیک تحلیل خوشه / ناخوشه و تخمین تراکم کرنل در حوزهی درونشهری حدود دو برابر حوزهی برونشهری بوده است.
Useing of spatial analysis methods in traffic accident analysis is highly regarded by researchers, planners and policymakers. But in Iran, planners and policymakers rarely pay attention to it. This study has identified the methods and techniques in traffic safety studies using the meta analytical method and aims at identifying the most widely used methods in the spatial analysis of traffic accidents. Using 50 samples, The used indicators in this research were the number of authors, disciplines, number of contributions, intra-urban or intercity areas, methods and techniques of spatial analysis, and the fields of application of each study were extracted. The findings showed that eight groups from different disciplines, including civil Engineering / Transportation / Traffic, Geography, Mapping / GIS, and Medicine / Public Health, collaborated on the researchs. More than 20 techniques have been used in seven different methods in spatial analysis of accidents. The most widely used methods were density analysis, cluster/outlier and hot spots analysis, and the most widely used techniques were kernel density estimation, cluster/outlier analysis with local anselin Moran's I and analysis of hot spot analysis using Getis-Ord GI*. The greatest application of the results of the researched studies has been in the field of identifying the critical areas of accidents. It was found that among the three most widely used techniques, the rate of using cluster/outlier analysis and kernel density estimation techniques in the intra-urban area was about twice that of the intercity roads.
Machine summary:
فراتحليل مطالعات انجام شده پيرامون به کارگيري روش هاي تحليل فضايي تصادفات (مقاله ترويجي ) 3 عبدالمجيد قرنجيک ١، پوريا محمديان يزدي ٢، علي ياراحمدي تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠١/١٧ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٣/٣١ چکيده روشهاي تحليل فضايي در تحليل تصادفات ترافيکي بسيار مورد توجه پژوهش گران، برنامه ريزان و سياست گذاران قرار مي گيرد.
٦ بهره گيري از روش هاي تحليل فضايي از طريق به کارگيري ابزارهاي سيستم اطلاعات جغرافيايي مورد توجه پژوهش گراني از رشته هاي مختلفي ازجمله در حوزه حمل ونقل و ترافيک و به ويژه در موضوع تصادفات ترافيکي بوده است .
ازجمله اين مطالعات در سطح جهان ، مي توان به مواردي ازجمله : پژوهش چلا ١ و همکاران (٢٠١٣) اشاره کرد که با ترکيب روش هاي مختلف تحليل فضايي تصادفات مشخص کردند که استفاده از روش تابع کي - ريپلي ٢ در بررسي وجود خوشه ها و روش تخمين تراکم کرنل نيز براي شناسايي مکان واقعي خوشه هاي تصادفات مفيد است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) ميزان استفاده از هر روش اصلي در مطالعات هر حوزه از ديگر ابعاد قابل بررسي پژوهش هاي مورد مطالعه ، کاربرد هر يک از روش هاي اصلي تحليل فضايي در حوزه هاي برون شهري و درون شهري است که در جدول ٩ نمايش داده 24 شده است .
Gis based spatial analysis of urban traffic accidents, International Journal of Technical Innovation in Modern Engineering & Science (IJTIMES); Volume 4.