Abstract:
معرّفی و تبیین سیمای حضرت فاطمه و حضرت زینب (علیهما السّلام) بهمثابة برجستهترین زنان تاریخ اسلام، در شعر احمد وائلی و احمد عزیزی، مورد توجّه قرار گرفته است. هردو سراینده بر شخصیّت الگویی این دو بانوی بزرگوار و بهتبع آن دربارة اصالت نسب خاندان و نیز سجایای ایشان سخن گفته و آنان را بهمنزلة الگوی شایسته معرّفی کردهاند. درکنار این مهم، سخنی استوار دربارة منطق گویا و بلاغت بیان همراه با صبر و استقامت حضرت زینب (س) را دستمایة پردازشهای شعری خویش کردهاند. این دو شاعر ﺑﺎ ﺑﺎزآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﯿﻤﺎ و ﻣﻨﺰﻟﺖ حضرت فاطمه و زینب (علیهما السّلام) در ﺟﻬﺎنﻧﮕﺮی و اﻧﺴﺎنﺷﻨﺎﺳﯽ اﺳﻼم و ﻣﮑﺘﺐ ﺗﺸﯿّﻊ ﮐﻮشیدهاند و در عین بهرهگیری از تمام توان هنری و شعری خود، زنان معاصر جهان اسلام را نیز به پیروی و الگوپذیری از آندو حضرت فراخوندهاند. پژوهش حاضر بیانگر این است که دو شاعر ضمن برشمردن اوصاف حضرت فاطمه و زینب (علیهما السّلام) ازنظر مضمونی دو تفاوت عمده دارند: شعر وائلی، بیشتر روایتی تاریخی از زندگی اهل بیت (ع) است که عاطفه در آن چندان پررنگ نیست؛ درحالی که شعر احمد عزیزی سرشار از احساس و عاطفه است. هردو شاعر ازنظر کاربست ساختاری و جنبههای هنری، از عناصر علم بیان، معانی و بدیع، همچون تشبیه، استعاره، مجاز، مراعاتنظیر، تضاد و اقتباس از آیات قرآن و احادیث، استفهام و موارد فصل و... بهره گرفتهاند؛ امّا رویکرد عزیزی در بهرهگیری از این عناصر، بهنوعی ذهنیگرایی تمایل دارد که بهباور نگارندگان در شعر سپهری و پیشتر از او در شعر سبک هندی یا اصفهانی ریشه دارد؛ درحالی که شعر وائلی، بیشتر به سبک شاعران کلاسیک عرب نزدیک است.
Introducing and clarifying the faces of Hazrat Fatemeh and Hazrat Zeinab (peace be upon them),
as the most distinguished women in the history of Islam, have been noticed in poems of Ahmad
Waeli and Ahmad Azizi. Both poets have spoken about the personality model of these two noble
ladies and, consequently, about the originality of the family lineage, as well as their genealogies,
and they have introduced them as the worthy model. Along with this, they have made a solid
statement about the clear logic and rhetoric of expression along with the patience and
perseverance of Hazrat Zainab (PBUH) as their deserved models. By recreating the faces of
Hazrat Fatemeh and Hazrat Zeinab (peace be upon them), they have used them in their world
view and their poetic processes, therefore they are best among their contemporary female poets
in their artistic, poetic abilities. Beside the anthropological use of Shia school and Islam, these
two poets have used them as their models to be introduced and be followed. The present research
illustrates that both poets, enumerating the characteristic of HazratFatemeh and Hazrat Zeinab
have conceptually two main differences: Waeli's poetry is mostly a historical narrative of the life
of Ahl al-Bayt (AS) in which emotion is not so prominent; While Ahmad Azizi's poem is full of
feelings and emotions. Both poets, in terms of structural applications and the artistic aspects,
have used the elements of figurative language, meanings and novelty, such as simile, metaphor,
pun, preferences, pun and adaptation of Quranic verses and hadiths, inquiries and chapters, etc;
But Azizi's approach to exploiting these elements tends to be a kind of subjectivism that is rooted
in the authors' belief in Sepehri's poetry and, more importantly, in Indian or Isfahani style poetry;
Waeli's poetry, on the other hand, is closer to the style of classical Arabic poets.