Abstract:
هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل ارتقاء کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای بود . در این پژوهش از
روش پژوهش کیفی مبتنی بر رویکرد نظریۀ داده بنیاد استفاده شد. در این پژوهش جامعۀ آماری
صاحبنظران حوزه فنی و حرفهای شامل اعضای هیئتعلمی، مدیران و صاحبان صنایع در استان کردستان
و در سال 2992 بود. با استفاده از روش گلوله برفی تعداد 26 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها از
طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. اعتبار و روایی دادهها از طریق دو روش بازبینی
مشارکتکنندگان و مرور خبرگان به دست آمد. بر اساس نتایج بهدستآمده این الگو دارای شرایط علّی
ازجمله (شایستگیهای حرفهای مربیان، عوامل آموزشی و عوامل مدیریتی)، زمینهای (بسترسازی فرهنگی و بسترسازی اقتصادی)، مداخلهگر (عوامل بینالمللی و عوامل تکنولوژیکی)، راهبردها (برونسپاری، توانمندسازی، توسعه و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، سیاستگذاری و برنامهریزی آموزشی) و پیامدها (رشد اقتصادی، بهبود عوامل آموزشی و توسعه اجتماعی) بود.
The main objective of this research was to develop a model for improving the quality of technical and vocational training. In this research, a research methodology based on the approach of Grounded Theory has been used. In this research, the statistical population of the experts in the field of technical and vocational training, includes faculty members, managers, and owners of industries in Kurdistan province. Using snowball sampling method, 18 people were selected as key informants. The data were collected through a semi-structured interview. Two methods including reviewing the participants and reviewing non-participating experts in the research were used to obtain valid and reliable data. Based on the results, this model has causal conditions (professional competencies of educators, educational factors and administrative factors), contextual (cultural and economic context), intervener (international factors and technological factors), strategies (outsourcing, empowerment, development and expansion of information and communication technology, policy-making and educational planning,), and outcomes (economic growth, educational factors improvement, and social development).