Abstract:
قیصر امینپور در شعر معاصر فارسی، به عنوان شاعری شاخص، بخش عمدهای از سرودههای خود را به پدیدۀ عشق اختصاص داده است. آنچه به این دفتر اهمیت ویژهای میبخشد، تغییر نگرش شاعر به پدیدۀ مذکور است که از دید ادبی و روانشناختی قابل بررسی است. در این تحقیق، با استناد به منابع کتابخانهای و روش توصیفی- تحلیلی و نیز، با استفاده از مبانی نظریۀ روانشناختی استرنبرگ، ابعاد مختلف عشق در مجموعۀ دستور زبان عشق بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که اگرچه شاعر، عشق آرمانی را کمالآفرین میداند، اما بسامد آن در مقایسه با عشقهای غیرآرمانی قابل توجه نیست که این موضوع، با توجه به شرایط جسمانی و روحی شاعر در زمان سرایش مجموعۀ مذکور و تغییر نگرش او از ایدهآلطلبی به واقعگرایی، توجیهپذیر است. بر اساس آراء استرنبرگ، نگاه قیصر به پدیدۀ عشق و کیفیت آن، در این دفتر، سیر نزولی داشته و همراه با بدبینی و منفینگری بوده است که این ویژگی، به اشعار او سویهای رمانتیکی (رمانتیک سیاه) میدهد. غالب شعرهای او تنها از دو رکن تعهد + شور و هیجان برخوردارند و عنصر صمیمیت، در سطحی محدود بازتاب داشته است که فرجام این عشقورزی به یأس فلسفی- شخصیتی و برجستهسازی ابعاد سیاه و ناخوشایند زندگی میانجامد.
Qaiser Aminpoor as a prominent poet in contemporary Persian poetry has devoted much of his poetry to the phenomenon of love. What makes this book particularly important is the change in the poet's attitude to the phenomenon, which can be studied from a literary and psychological perspective. In this study, various aspects of love in the grammar of love have been studied, using library sources and descriptive-analytical methods, as well as using the Sternberg's theory of psychological theory. The results show that although the poet considers ideal love to be perfect, its frequency is not significant compared to non-ideal love. The quest for realism is justified. According to Sternberg's views, Qaiser's look at the phenomenon of love and its quality has been declining in this office and has been accompanied by pessimism and negativity, which is why his poems have a romantic (black romantic) side. Most of his poems have only two pillars of dedication + excitement, and the element of intimacy has echoed to a limited degree that the conclusion of this love affair is a philosophical-personality one and highlighting the dark and unpleasant aspects of life.