Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری و خودکارآمدی با مدیریت زمان و مکان دانش آموزان متوسطه بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 2950 نفر از دانش آموزان متوسطه آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 333 نفر از دانش آموزان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار پژوهش، بخشی از پرسشنامهی راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران شامل خودکارامدی، راهبردهای یادگیری و مدیریت زمان بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به روش همزمان با استفاده از نرمافزار SPSS21 تحلیل شد. بین راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی با مدیریت زمان و مکان مطالعه دانش آموزان رابطه وجود دارد. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سازماندهی، بسط معنایی، خودتنظیمی و خودکارامدی مدیریت زمان و مکان مطالعه دانش آموزان را پیشبینی میکنند (به ترتیب با 17/0، 39/0، 224/0، 178/0- = Beta و (01/0p<). اما سهم بقیه متغیرها در پیشبینی مدیریت زمان و مکان مطالعه دانشآموزان معنی دار نبود.
The aim of this study was to investigate relationship between between learning strategies and Self- efficacy with time and study environment management in high school students.The research Method was descriptive correlational.The population was 2,950 high school students in Amol. According to the Cochrane formula 333 high school students were selected by multistep random sampling method. The research instruments were the part of pintrich and et al questionnaire Self- efficacy, learning strategies and time and study environment management. Data were analyzed by using Pearson correlation and multiple regression by using simultaneous SPSS21. There is relationship between learning strategies and Self- efficacy with time and study environment management. Regression analysis showed that organization, Self- efficacy, self- regulation and elaboration predict students' time and study environment management (Beta= -0/178, 0/224, 0/39, 0/17 & p<0/01) . but share of other variables were not significant in predicting time and study environment management.
Machine summary:
رابطه ساده و چندگانه بین راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی با مدیریت زمان و مکان مطالعه دانشآموزان متوسطه محمدمهدی بابائی منقاری، عادل زاهد بابلان، مهدی معینی کیا، علی خالق خواه چکیده هدف این پژوهش بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری و خودکارآمدی با مدیریت زمان و مکان دانش آموزان متوسطه بود.
به نظر میرسد استفاده بهینه از زمان در راه مطالعه و یادگیری دانشاموزان میتواند تحت تاثیر شیوههای انتخابی مطالعه آنها و همچنین انگیزشی که برای پیشرفت تحصیلی دارند قرار گیرد؛ شیوههای مطالعه روشها و فنونی هستند که تسلط بر آنها نحوه مطالعه را بهبود داده و اثربخشی را افزایش و در نتیجه اطمینان و لذت بیشتری را نصیب بشر میکند (سیف، 1387).
با توجه به مطالب بالا هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری و خودکارآمدی با مدیریت زمان و مکان مطالعه دانشآموزان است.
جدول4- ضریب رگرسیون بین زیرمؤلفههای راهبردهای یادگیری و خودکارامدی با مدیریت زمان دانشآموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} برای آزمون مدل پیش بینی مدیریت زمان و مکان مطالعه از روی راهبردهای یادگیری و خودکارآمدی از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد.
بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش رابطه بین راهبردهای یادگیری، خودکارامدی با مدیریت زمان و مکان مطالعه دانشآموزان متوسطه پایه دوم و سوم رشته ریاضی- فیزیک شهرستان آمل بود.
یافتههای پژوهش نشان داد که بین راهبردهای یادگیری و خودکارآمدی با مدیریت زمان با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون رابطه معنیداری وجود دارد.
همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که، راهبردهای یادگیری (سازماندهی، خودتنظیمی و بسط معنایی) و خودکارآمدی، مدیریت زمان و مکان مطالعه دانش آموزان را پیشبینی میکند.