Abstract:
هدف از این مطالعه، ارائۀ مدل مفهومی و آزمون آن برای مهارتهای ارتباطی بر اساس بازخورد خشم و ناگویی هیجانی بود. جامعۀ آماری در این مطالعه شامل دانش آموزان شهر همدان در سال تحصیلی 1398- 1397 بود. از این دانش آموزان تعداد 270 نفر از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس ناگویی هیجانی، مقیاس مهارتهای ارتباطی و مقیاس بازخورد خشم بود. روابط متغیرها با استفاده از مدل معادلات ساختاری بررسی شد. یافته ها نشان داد متغیر ناگویی هیجانی، با بازخورد خشم و مهارتهای ارتباطی رابطة مستقیم دارد و با مهارتهای ارتباطی از طریق بازخورد خشم ارتباط غیرمستقیم نیز دارد. بازخورد خشم نیز به طور مستقیم با مهارتهای ارتباطی رابطه دارد. به طور کلی میتوان گفت مهارتهای ارتباطی تحت تاثیر هیجانات در روابط قرار دارد بدین ترتیب با بازخورد خشم و ناگویی هیجانی همبستگی منفی دارد و این متغیرها با تاثیر گذاشتن بر تعاملات بین فردی می توانند در کاهش میزان مهارتهای ارتباطی افراد نقش داشته باشند.
The purpose of this study was to present a conceptual model and test it for communication skills based on anger rumination and alexithymia. The method of this study was descriptive and the population of this study included all students of the Hamedan in the academic year 1397-1398, among these students, 270 subjects were selected through an accessible sampling method. The research tools included Toronto Alexithymia Scale-20, Communication Skills Scale, and Anger Rumination Scale. The relationships between variables were examined by the structural equation modeling. Results showed that the alexithymia had a direct correlation with anger rumination and communication skills dissatisfaction and has indirect relationship with communication skills through anger rumination. Anger rumination also had a direct relation with communication skills. In general, communication skills were influenced by emotions in relationships. There was a negative correlation with the anger rumination and alexithymia and these variables can have a role in reducing the amount of communication skills of individuals by affecting interpersonal interactions.
Machine summary:
جهت جمع آوري داده ها از ابزار هاي ارزيابي شخصيت ساديستيک (پلاف و همکاران ، ٢٠١٧) و مقياس صفات تاريک شخصيت (جونز و پالهاوس ، ٢٠١٤)، آزمون هوش هيجاني (برادبري-گريوز، ٢٠٠٥) و فرم کوتاه پرسشنامه نئو (کاستا و مک کري، ١٩٨٩) استفاده شد و جهت بررسي اعتبار مقياس از ضريب همساني دروني و جهت بررسي روايي مقياس از روايي واگرا، تحليل عاملي اکتشافي و تحليل عاملي تأييدي مرتبه اول استفاده شد.
نتايج پژوهش جونز و پالهاوس (٢٠١٤) نشان داد که اين مقياس از اعتبار مناسبي برخوردار است (ضريب آلفاي کرونباخ براي ماکياوليسم ٠/٧٦، جامعه ستيزي ٠/٧٣ و خودشيفتگي ٠/٧٨).
ضريب همبستگي مقياس صفات چهارگانه تاريک شخصيت با آزمون هوش هيجاني و پرسشنامه ٥ عاملي شخصيت 9 8 7 6 5 4 3 2 ١- ماکياوليسم 1 ٢- خودشيفتگي 1 0/44** ٣- جامعه ستيزي 1 0/39** 0/60** ٤- آزارگري 1 0/63** 0/41** 0/56** ٥- هوش هيجاني 1 -0/25** -0/16**0/14** 0/17** ٦-روان آزرده خويي *٠/١٠ **٠/٢١ ٠/٠٦ **٠/١٨ **٠/١٤- ١ ٧- برون گرايي 1 -0/34** 0/11** 0/23** 0/08* 0/18** 0/11** ٨-گشودگي به تجربه ٠/٠٦ ٠/٠٦ ٠/٠٣ **٠/١٨- **٠/١٢ **٠/٥٣ **٠/٦٢ ١ ٩- توافق پذيري 1 0/65** 0/63** -0/55** 0/08* -0/25** -0/16** 0/05 0/04 ١٠-وظيفه شناسي 0/67** 0/51** 0/79** -0/59** 0/07 -0/13** -0/10** 0/04 -0/09* * p< 0/05 ** p< 0/01 l بحث و نتيجه گيري o در خصوص ابزارهاي مطرح شده براي صفات تاريک شخصيت و صفت آزارگري ابزارهايي وجود دارد که روايي و اعتبار آنها مورد تاييد قرار گرفته است .
The dark triad of personality: Narcissism, Machiavellianism, and psychopathy.