Abstract:
پژوهش حاضر با رویکرد نامشناسی اجتماعی، به پدیدة جهانیشدن و ارتباط آن با تغییر نام دانشجویان میپردازد و هدف آن بررسی تمایل به هویت جدید در دو جنس مذکر و مؤنث و شناسایی انگیزههای تغییر نام است. روش پژوهش پیمایشی-کمی و با رویکرد توصیفی بوده است. روش نمونهگیری در انتخاب دانشگاهها هدفمند و در انتخاب دانشجویان نمونه دردسترس است. جمعیت آماری پژوهش دانشجویان دانشگاههای شهر تهران است که از میان آنها، ده دانشگاه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین از ۱۶۰۹ پرسشنامة گردآوریشده، انتخاب نام دوم از سوی ۴۵۹ دانشجوی دانشگاههای شهر تهران که نام دوم برای خود برگزیدهاند، بررسی شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، از میان کسانی که نام خود را تغییر دادهاند، ۵/۲۲ درصد پسر و ۵/۷۷ درصد دختر بودهاند. براساس نتایج بهدستآمده، تمایل به هویت ملی در دانشجوهای پسر و هویت فراملی در دانشجوهای دختر بیشتر وجود دارد. همچنین تغییر نام از نامهای مذهبی کهن به مذهبی جدید و توجه به نامهای ملی در دانشجویان پسر بیشتر دیده شده است؛ درحالیکه دانشجوهای دختر بیشتر به تغییر نام از ملی و مذهبی به فراملی گرایش داشتند. در میان انگیزههای تغییر نام در میان دانشجوهای پسر، علاقة شخصی و ایرانیبودن نام (انگیزه درونی و بیرونی) و در میان دانشجوهای دختر، ارتقای جایگاه و زیبابودن نام (انگیزة درونی) مهمترین عامل بوده است.
ABSTRACT The study investigates the phenomenon of globalization and its relevance to changing the first names of university students to see the tendency of new identity in both sexes and to identify the motivations of changing according to socio-onomastic approach. The method is descriptive - analytic and the second name was examined by 459 of university students in Tehran. The findings indicated that among those who changed their names were 22.5 % of the boys and 77.5 % of the girls . The male students are more likely to belong to the national identity and female students to the transnational identity . The male students have often changed their names from ancient religious names to a new one or a national identity but Female students have changed their religious and national names to transnational identity and it shows significant differences. And also Among the motivations stated among the male and girl students respectively , personal interest ( intrinsic motivation ) and promotion of prestige ( external motivation ) was the most important factor. This study showed that sociolinguistics and especially socio-onomastic is capable of observing social transformations including identity changes and is able to reach to the answer of both linguists and sociologists questions. Identity transformation and Changing the Person’s Name; Observing Social Changes in the Field of Social Onomastics ABSTRACT This study investigates the phenomenon of globalization and its relevance to changing the names of university students to see the tendency of new identity in both sexes and to identify the motivations of changing the names according to the field of onomastics. The population of the study is the students of the university of tehran .The research is quantitative survey with descriptive approach and the method done for choosing the universities of Tehran was purposive and for university students was convenience sampling. Among the 1609 questionnaire gathered from university students, it is shown that the second name was choosen by 459 of them. The findings indicated that among those who changed their names were 22.5 % of the boys and 77.5 % of the girls. The results showed that there is a tendency for national identity in boys and transnational identity in girl students . There is also a shift in the name from the old religious names to the new one as well as to the national identity of the boys , while on the other hand, female students tended to shift from national and religious to transnational one. For the motivations stated among the male and girl students respectively , personal interest and also to have Iranian names ( intrinsinc and extrinsic motivation ) and promotion of prestige, then beutifulness ( intrinsic motivation ) was the most important factor Key words: sociolinguistics, social onomastics, naming, identity , globalization
Machine summary:
دگرديسي هويت و تغيير نام اشخاص : يک بررسي نام شناختي اجتماعي 1 بهمن زندي 2 آناهيتا لطيفي 3 علي کريمي فيروزجايي محمدرضا احمدخاني ٤ تاريخ دريافت : ٩٨/١٠/٢٥ تاريخ پذيرش : ٩٩/٠٣/١٣ چکيده پژوهش حاضر با رويکرد نام شناسي اجتماعي، به پديدة جهاني شدن و ارتباط آن با تغيير نام دانشجويان ميپردازد و هدف آن بررسي تمايل به هويت جديد در دو جنس مذکر و مؤنث و شناسايي انگيزه هاي تغيير نام است .
عبدي (١٣٩٦) در پژوهش خود، تحولات بيست سال اخير (١٣٧٥-١٣٩٤) را مطالعه کرده است ؛ مانند تحول فرهنگي نام گذاري ها، ريشه هاي آن و دسته بندي نام ها، براين اساس که برخي اسامي مذهبي ، ملي ، سنتي ، تاريخي و برخي از آن ها ترکيبي هستند.
در هويت قومي از شاخص هايي مانند علاقه به زندگي در ميان قوم و قبيلۀ خود، ترجيح دادن ارزش ها و رسوم قومي بر ارزش هاي ديگر اقوام ايراني، احساس افتخار به دستاوردهاي قومي، علاقه به صحبت در جمع با زبان مادري قوم خود، احساس غرور نسبت به اصالت تاريخي زادگاه خود، تغييردادن نام خود در صورت داشتن نامي که نشان دهندة عضويت در گروه قومي خاصي است به منظور حفظ جايگاه اجتماعي در دانشگاه .
(رجوع شود به تصویر صفحه) براساس جدول ٢، تنها ٢٧/٤ درصد از کساني که نام خود را تغيير داده اند، به مؤلفه هاي هويت قومي اعتقاد دارند و ٧٢/٦ درصد اعتقادي به آن ندارند.
G. (2008), An Ethnolinguistic Study of Niitsitapi Personal Names, MA Thesis, University of South Africa Lotman.