Abstract:
در جهانبینی اسلامی، حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آنِ خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است، به گونهای که هیچکس نمیتواند این حق الهی را از انسان سلب کند. این مهم که در قالب اصل پنجاه و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آن تصریح و در حقوق بینالملل با عنوان «حق تعیین سرنوشت» یاد میشود، در قرآن کریم از بنیانهای مهمی بر خوردار است که از اساسیترین آنها، آزادی و اختیار انسانهاست. خداوند انسان را به این امتیاز، بر دیگر موجودات برتری بخشیده و با توجه به نعمت عقل، به او حق تعیین سرنوشت و انتخاب مسئولانه داده است. در راستای نیل به این هدف، در درون جامعۀ اسلامی، اصل را بر شورا؛ مشارکت و نقشآفرینی مسلمانان در تدبیر امور خود قرار داده و در روابط بینالمللی نیز با پذیرش اصل همزیستی مسالمتآمیز، حق انتخاب و تعیین سرنوشت را برای دیگر ملل به رسمیت شناخته است.
In the Islamic worldview, absolute sovereignty over the world and man belongs to God and He has made man master of his own social destiny in a way that no one can deny this divine right. This principle, which is specified in the form of Article 56 of the Islamic Republic of Iran Constitutional law and is referred to in international law as the "right to self-determination", has important foundations in the Holy Qur'an, the most basic of which is the freedom and authority of human beings, on the basis of which God has exalted human beings over other beings and, according to the blessings of reason, has given them the right to determine their own destiny and choose responsibly. To achieve this goal, the Islamic society has based on the participation of Muslims in the management of their affairs, and in international relations, by accepting the principle of peaceful coexistence, has recognized the right to choose and determine the destiny of other nations.