Abstract:
مقدمه: هدف از انجام این مطالعه بررسی نقش کتاب درمانی در بهبود شرایط روحی کودکان سرطانی و افزایش امید به زندگی در روند درمان میباشد. روش مطالعه: در این مطالعه 40 کودک مبتلا به سرطان پس از اطلاع رسانی کامل مورد بررسی قرار گرفتند. این کودکان به سه گروه 15، 15 و 10 نفری تقسیم شدند. به دو گروه یک کتاب با محتوای انگیزشی داده شد و به یک گروه بعنوان گروه کنترل کتابی اهدا نشد. پیش از مطالعه کتاب و پس از آن از کودکان خواسته شد تا پرسشنامه امیدواری میلر را پر کنند. در نهایت دادهها با آزمونهای t-زوجی و One-Way Anova آنالیز گردید و 0.05 P-Value <به عنوان حد معنادار در نظر گرفته شد. یافتهها: در این مطالعه 40 کودک مبتلا به سرطان (21 پسر و 19 دختر با رنج سنی 9-7 و میانگین سنی 78/0 ± 9/7) شرکت داده شدند. در گروه اول میزان امید به زندگی پس از مطالعه کتاب "سالمونی که جسارت ورزید و بالاتر پرید" نسبت به قبل از مطالعه دارای افزایش چشمگیر بود (P < 0/001). در گروه دوم پس از مطالعه کتاب "خودت را بپذیر" میزان امید به زندگی نسبت به قبل از مطالعه کتاب افزایش یافت (P < 0/01). میزان امید به زندگی در کودکان گروه کنترل بعد از مطالعه نسبت به قبل از مطالعه اندکی افزایش یافت (P < 0/05). نتیجهگیری: ما در این مطالعه برای اولین بار نشان دادیم که استفاده از کتابهایی در حوزه روانشناختی کودک و محتوای انگیزشی سبب افزایش امید به زندگی در کودکان میگردد.
Objective: The purpose of this study was to investigate the role of Bibliotherapy in improving children's mental status and increasing life expectancy in the treatment process. Methods: In this study, 40 children with cancer were fully informed. The children were divided into three groups of 15, 15, and 10. Two groups received a book with motivational content .One group as control group don’t received book. Before and after the reading of book, children were asked to complete the Miller Hope Questionnaire. Finally, the data were analyzed by paired t test and one-way Anova test and P value Results: In this study, 40 children with cancer (21 males and 19 females, age range 7-9 years and mean ± SD= 78 ± 0.97) were recruited. In the first group, the rate of life expectancy was significantly higher than the pre-study of book “Salmone who dared and jumped higher” (P Conclusion: In this study, for the first time, we showed that the use of books in the psychological domain of the child and the motivational content increases the life expectancy of children.
Machine summary:
بررسي اثر بخشي کتاب در بهبود درمان بيماران سرطاني گروه سني ب (٩-٧ سال ) ليلا معصومي ١، حسين وکيلي مفرد٢ آرش قديمي،زهرا رضوي ٣ عباس فتاحي *٤،حميد تن زده پناه ٥ ، ، تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٥/٢٥ تاريخ پذيرش :١٣٩٨/١٢/١٤ چکيده مقدمه : هدف از انجام اين مطالعه بررسي نقش کتاب درماني در بهبود شرايط روحي کودکان سرطاني و افزايش اميد به زندگي در روند درمان ميباشد.
در مطالعه اي که در سال ٢٠٠٩ توسط چانگ ١و همکاران با هدف بررسي "سودمندي کتاب درماني در درمان جمع هراسي" انجام شد نشان داده شد که روند بهبود در افراد مورد مطالعه داراي اختلال مورد نظر به نسبت گروه کنترل بسيار معنادار ميباشد (١٠).
نتايج بدست آمده در گروه دوم که در آن کتاب "خودت را بپذير" با محتواي انگيزشي و افرايش اعتماد به نفس مورد مطالعه قرار گرفته بود، نشان داد ميزان اميد به زندگي پس از مطالعه (٥/٧٦ ± ٥٨/٨٠) در مقايسه با پيش از مداخله (٥/٠٨ ± ٥١/٥٣) بيشتر بوده است .
همانطور که در نمودار ٤ نشان داده شده است در گروه اول پس از مطالعه کتاب "سالموني که جسارت ورزيد و بالاتر پريد" در مقايسه با گروه دوم و گروه کنترل داراي تأثير بيشتري در افزايش اميد به زندگي در کودکان ميباشد.
از اين رو با طراحي مطالعه اي به بررسي نقش کتاب هاي انگيزشي در افزايش اميد به زندگي در کودکان گروه سني ب مبتلا به سرطان پرداخته شد.
همچنين در اين مطالعه نشان داده شد که هرچه محتواي انگيزشي کتاب با توجه به شرايط گروه مورد مطالعه بيشتر باشد در ميزان افزايش اميد به زندگي مؤثر بوده و داراي رابطه مستقيم ميباشد.