Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی رایانهای «کهکشان هیجانات» بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای بود. این مطالعه از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره اول ابتدایی دارای اختلال نافرمانی مقابلهای در شهر تهران بود. نمونه آماری، با استفاده از نمونهگیری غیرتصادفی انتخاب شدند که شامل 24 دانشآموز از دانشآموزان دختر دوره اول ابتدایی مراجعهکننده به مرکز مشاوره و روانشناسی آموزشوپرورش شهر تهران بودند. گروه نمونه بر اساس پرسشنامه علائم مرضی کودکان ( (CSI-4و مصاحبه تشخیصی، دارای اختلال نافرمانی مقابلهای تشخیص داده شد و در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند؛ همچنین برای ارزیابی مهارتهای اجتماعی، از مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی- فرم معلم (SSRS) استفاده شد. گروه آزمایش در 12 جلسه 30 دقیقهای در طول یک ماه و نیم برنامه مداخلهای بازی رایانهای کهکشان هیجانات را بهصورت انفرادی دریافت کردند. در پایان هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.دادههای بهدست آمده نشان داد، در تمامی خرده مقیاسهای مهارتهای اجتماعی بین میانگین نمرات گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>P)؛ بهطوری که اندازه اثر در مؤلفههای مقیاس مهارتهای اجتماعی (همکاری 313/0، جرئتورزی 302/0 و خودکنترلی 258/0) بهدست آمد.بازی رایانهای «کهکشان هیجانات» بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای تأثیرگذار بود.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Emo Galaxy computer game on social skills of children with Oppositional Defiant Disorder (ODD). This research was a quasi -experimental study with pre-test, post-test and a control group design. The statistical population included all female elementary school students with ODD who were referred to counseling centers in Tehran City in the academic year of 2018-2019. 24 female students with ODD were selected using available sampling method based on the criterion of Child Symptom Inventory (CSI-4) and DSM-5 Checklist, then 12 of them were randomly assigned to the experiment group and 12 others were assigned to the control group. Social Skills Rating Scale (Gresham & Elliott, 1990) was used to assess their social skills. The experiment group received Emo-Galaxy Computer Game intervention in 12 sessions of 30 minutes during the one-and-a-half months, while the control group waited in the waiting list. At the end, both groups were re-assessed. Data were analyzed using Multivariable Covariance Analysis (MANCOVA).The findings showed that there were significant differences (p<0.05) between the experiment and the control group in all subscales of social skills (cooperation: 0.313, assertiveness: 0.302, and self-control: 0.258). Using this computer game on emotion recognition and regulation was effective for improving social skills in children with ODD.