Abstract:
هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان بر معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پایه یازدهم ناحیه سه شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از میان آنان 60 دانشآموز با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه مساوی قرار گرفتند. گروههای آزمایش 12 جلسه 70 دقیقهای بهتفکیک با روشهای سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی ندید. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای معنای تحصیلی (هندرسون-کینگ و اسمیت، 2006) و سازگاری تحصیلی (بکر و سیریک، 1984) بودند. دادهها در نرمافزار SPSS-21 با روشهای تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند. نتایج حاکی از اثربخشی هر دو روش آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان در افزایش معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی بود (001/0P<). همچنین بین روشها در افزایش معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0P>). بنابراین، توصیه میگردد که مشاوران و روانشناسان برای افزایش معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی از روشهای آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان استفاده نمایند.
The aim of present study was comparison the effectiveness of academic buoyancy and emotion regulation training on academic meaning and academic adjustment. This study in terms of aim was applied and in terms of methodology was semi-experimental with a pre-test and post-test design with control group. Research population consisted of 11th grade students in three districts of Mashhad in 2018-19 academic years. From them 60 students were selected by purposive sampling method and randomly divided into three equal groups. The experimental groups trained 12 sessions of 70 minutes separately with the academic buoyancy and emotion regulation methods and control group don’t received any training. Research tools were the questionnaires of academic meaning (Henderson-King & Smith, 2006) and academic adjustment (Baker & Siryk, 1984). Data in the SPSS-21 were analyzed with multivariate analysis of covariance and Bonferroni post hoc test methods. Results indicated the effectiveness of both method of academic buoyancy and emotion regulation training in increasing academic meaning and academic adjustment (P0/05). Therefore, it is recommended that counselors and psychologists use the methods of academic buoyancy and emotion regulation training for increase academic meaning and academic adjustment.
Machine summary:
نتايج حاکي از اثربخشي هر دو روش آموزش سرزندگي تحصيلي و تنظيم هيجان در افزايش معناي تحصيلي و سازگاري تحصيلي بود (٠٠٠١ واژه هاي کليدي: آموزش ، تنظيم هيجان ، سازگاري تحصيلي، سرزندگي تحصيلي، معناي تحصيلي دانشجوي دکتري روان شناسي تربيتي، گروه روان شناسي، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامي، بجنورد، ايران .
پژوهش هاي اندکي درباره اثربخشي روش هاي سرزندگي تحصيلي و تنظيم هيجان بر معنا و سازگاري تحصيلي انجام شده است .
علاوه بر آن زارع و همکاران (١٣٩٧) ضمن پژوهشي نتيجه گيري کردند که روش تنظيم هيجان باعث بهبود سازگاري و ابعاد آن شامل سازگاري اجتماعي ، هيجاني و تحصيلي شد.
همچنين از يک سو اثربخشي تنظيم هيجان بر متغيرهاي تحصيلي کمتر بررسي شده و از سوي ديگر بيشتر پژوهش ها درباره سرزندگي تحصيلي از نوع همبستگي بوده و هيچ پژوهشي به مقايسه اين دو روش نپرداخته است .
بنابراين ، هدف مطالعه حاضر مقايسه اثربخشي آموزش سرزندگي تحصيلي و تنظيم هيجان بر معناي تحصيلي و سازگاري تحصيلي بود.
ديگر نتايج نشان داد که بين اثربخشي آموزش سرزندگي تحصيلي و تنظيم هيجان بر افزايش معنا و سازگاري تحصيلي تفاوت معنيداري وجود نداشت .
بر اساس نتايج مشاوران و روانشناسان براي افزايش معنا و سازگاري تحصيلي از روش هاي آموزش سرزندگي تحصيلي و تنظيم هيجان استفاده نمايند.
Meanings of education for university students: academic motivation and personal values as predictors.
The effect of emotional regulation on academic resilience and test anxiety of high school female students.
The effect of emotion- focused processing strategies training on academic adjustment of female students.