Abstract:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه «میزان اطلاعات دانش آموزان مراکز پیش دانشگاهی» و «نوع نگرش آنها» نسبت به سیستم دانشگاه پیام نور انجام شد. نمونه مورد مطالعه شامل ٢٣٨ نفر از دانش آموزان دختر و
پسر مراکز پیش دانشگاهی دو شهرستان داراب و زرین دشت در سه رشته ادبیات، علوم تجربی، و ریاضی
فیزیک بودند ابزار مورد استفاده یک مقیاس محقق ساخته ٢٠ گویهای بود که ١٣ سوال میزان اطلاعات و ٧
سوال نوع نگرش، نسبت به دانشگاه پیام نور را اندازه میگرفت. بطور خلاصه نتایج نشان دادند که میزان
اطلاعات و میزان مثبت بودن نگرش دارای رابطهای مثبت و معنادار در سطح91% بود. ضمنا از نظر میزان
اطلاعات و مثبت بودن نگرش تفاوت دختران و پسران مورد پژوهش در سطح 1% معنادار بود و از نظر
متغیرهای فوق تفاوت بین دانش آموزان رشتههای مختلف (انسانی، ریاضی و تجربی) معنادار ملاحظه
گردید
Machine summary:
نمونه مورد مطالعه شامل ٢٣٨ نفر از دانش آموزان دختر و پسر مراکز پيش دانشگاهي دو شهرستان داراب و زرين دشت در سه رشته ادبيات ، علوم تجربي، و رياضي فيزيک بودند ابزار مورد استفاده يک مقياس محقق ساخته ٢٠ گويه اي بود که ١٣ سوال ميزان اطلاعات و ٧ سوال نوع نگرش ، نسبت به دانشگاه پيام نور را اندازه ميگرفت .
جدول ١: توزيع گروه نمونه بر اساس جنسيت و رشته تحصيلي (به تصویر صفحه رجوع شود) ابزار اندازه گيري براي تهيه ابزاري جهت سنجش ميزان اطلاعات دانش آموزان مراکز پيش دانشگاهي، نسبت به دانشگاه پيام نور، ابتدا بر اساس مباني و پيشينه موجود درباره ي اين پژوهش حدود ٤٠ سوال چهار گزينه اي طراحي شد و با تطبيق اين سوالات با جنبه هاي مختلف سيستم دانشگاهي و طبق نظر تعدادي از اساتيد و صاحبنظران حاضر در دانشگاه پيام نور تعدادي از سوالات حذف و برخي نيز تغيير کرد و در نسخه نهايي ١٣ سوال انتخاب شد که جنبه هاي مختلف سيستم دانشگاه پيام نور را پوشش ميدهد.
بررسي تفاوت دانش آموزان شهري و روستايي از نظر ميزان اطلاعات و نوع نگرش براي انجام بررسي فوق از آزمون آماري T مستقل استفاده گرديد که نتايج آن در جدول ٥ ارائه گرديده است .
بررسي تفاوت بين دانش آموزان رشته هاي علوم انساني، علوم تجربي و رياضي از نظر ميان اطلاعات نسبت به دانشگاه پيام نور براي انجام بررسي فوق از آزمون آماري تحليل واريانس يک طرفه (ANOVA) استفاده شد که نتايج آن در جدول ٦ ارائه شده است .