Abstract:
این پژوهش به بررسی رابطه بین استراتژی رقابتی و ابعاد ساختار سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت مواد شیمیایی میپردازد. سوال اساسی تحقیق بررسی این موضوع است که اساسا آیا رابطهای بین استراتژی رقابتی و ساختار سازمانی وجود دارد یا خیر. جامعه آماری تحقیق شرکتهای کوچک و متوسط صنعت مواد شیمیایی میباشند و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی به تعیین نمونه معرف پرداخته شده است. روش گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و روش تحقیق نیز توصیفی-میدانی میباشد. لذا به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 260 شرکت از 800 شرکت این صنعت را پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامههای مورد استفاده در نمونه مقدماتی، انتخاب نموده و پرسشنامههای پژوهش بین آنها توزیع گردید. روشهای آماری مورد استفاده در این تحقیق محاسبه درصد فراوانی دادهها، محاسبه ضریب همبستگی، میانگین، انحراف معیار و آزمون کولموگروف-اسمیرنوف (KS) جهت سنجش نحوه توزیع دادهها و آزمون همبستگی اسپیرمن برای بررسی وجود اختلاف معنیدار میان دو گروه پاسخدهنده مدیران و کارشناسان است. نتایج حاصل از جداول آماری موید این مطلب است که بهجز شاخص مشارکت و تمرکز میان دیگر شاخص ساختار سازمانی یعنی رسمیت رابطه معنادار در صنعت مواد شیمیایی وجود دارد.
Machine summary:
نتایج آمار استنباطی هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین ابعاد ساختار حاکمیتی شرکت ها و نوع استراتژی رقابتی در صنعت مواد شیمیایی بوده است.
جدول 4: خلاصه نتايج آزمون فرضيه هاي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که بین میزان مشارکت با استراتژی تمرکز و استراتژی تمایز همبستگی مثبت و معناداری وجود داشته ولی بین میزان مشارکت با استراتژی های رهبری هزینه در صنعت مواد شیمیایی رابطه ای وجود نداشته است.
همچنین نتایج بیانگر رابطه مثبت و معنادار بین میزان رسمیت در ساختار صنعت مواد شیمیایی با استراتژی های تمرکز، تمایز و رهبری هزینه ها بوده است.
Journal of Business Logistics, 22 (2), 1–25 Examining the Relationship between Competitive Strategies and Organizational Structure in SME (Case Study: Chemical Industries) Abdolhossein Karampour1, Gholamreza Jahanshahi2, Elham Shekhbagheri3 1- Assistant Professor of Management, Faculty of Management, Economics and Social Sciences, University of Shiraz, Shiraz, Iran 2- Ph. D.
Student in Business Management-Marketing, Kish Campus, University of Tehran, Kish, Iran 3- Master of Business Management-Marketing, Kish Campus, University of Tehran, Kish, Iran Abstract The purpose of this study was to evaluate the relationship between competitive strategies and organizational structure in SME in Tehran chemical industries.
The findings indicate that between competitive strategies and organizational structure (except of participation and concentration) in Tehran chemical industries are significance relations in this study.
Keywords: Competitive Strategies, Organizational Structure, SME, Chemical Industries.