Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبک زندگی مادران فعال اجتماعی در شکل گیری هویت نوجوانان انجام شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی و نوع پدیدار شناسی انجام گرفته است. جامعه مورد پژوهش مادرانی که دست کم یک فعالیت اجتماعی دارند و مادر نوجوانی بین 12 تا 18 سال هستند، است. نمونه گیری به روش هدفمند انجام شده است. مشارکت کنندگان در تحقیق شامل 10 مادر فعال اجتماعی و 10 نوجوان دختر این مادران است. برای پاسخ به سؤالات شکلگیری هویت با فرزند نوجوان این مادران که بین 12 تا 18 سال داشتند نیز مصاحبه شد. اطلاعات از بستر مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته به دست آمدهاست. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری کیفی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها در زمینه نقش سبک زندگی مادران فعال اجتماعی در شکل گیری هویت نوجوانان منجر به شناسایی 33 مضمون شد که در شش مضمون اصلی دسته بندی شدند. شش مضمون اصلی عبارتند از (1) ویژگی های هویت نوجوان در ارتباط با خود (2) ویژگی های هویت نوجوان در ارتباط با خانواده (3) ویژگی های هویت نوجوان در ارتباط با هستی (4) هویت تحصیلی (5) هویت مذهبی و (6) هویت اجتماعی. یافته های حاصل از این پژوهش می تواند در شکل گیری هویت نوجوانان دختری که مادران اجتماعی فعال دارند، مفید و کاربردی باشد.
The aim of this study was to investigate the role of lifestyle of socially active mothers in the formation of adolescents' identities. The present research has been done using qualitative method and phenomenological type. The study population is mothers who have at least one social activity and are mothers of adolescents between 12 and 18 years old. Sampling was done in a targeted manner. Participants in the study included 10 socially active mothers and 10 adolescent daughters of these mothers. To answer the questions of identity formation, the adolescent children of these mothers who were between 12 and 18 years old were also interviewed. The information is obtained from the context of in-depth semi-structured interviews. Qualitative coding method was used to analyze the data. The results of data analysis on the role of lifestyle of socially active mothers in the formation of adolescent identity led to the identification of 33 themes that were classified into six main themes. The six main themes are (1) characteristics of adolescent identity in relation to themselves (2) characteristics of adolescent identity in relation to family (3) characteristics of adolescent identity in relation to existence (4) educational identity (5) religious identity and ( 6) Social identity. The findings of this study can be useful and practical in shaping the identity of adolescent girls who have socially active mothers.
Machine summary:
الف ) ويژگيهاي هويت نوجوان در ارتباط با خود الف -١) شناخت ويژگي هاي فردي، هيجانات و روحيات خود کد ٨: «من با وجود اينکه تو خانواده خيلي سنتي و بومي اي بزرگ شدم هميشه سعي کردم خودمو بشناسم و دوست داشتم همين حس رو به فرزندم هم منتقل کنم که خودش رو دوست داشته باشه تا بتونه هيجاناتش رو کنترل کنه (سبک زندگي مادر)».
کد ٥: «من دختري آروم هستم و اکثر اطرافيانم ميان که من دختري آروم و حواس جمع هستم نميدونم شايد دارم مامانم ميشم وقتي کوچکتر هم بودم آروم بودم و تنها تفاوتي که بود اين بود که پدرم کنارمون بود و وقتي ناراحتي اونارو باهم ميديدم ناراحت ميشدم و شب ها گريه ميکردم و البته راجع بهش حرف نميزدم ، الآن که بزرگ تر شدم و پا به نوجواني گذاشتم تفاوت عمده اي که توم ايجاد شده که احساس ميکنم تا الآن مامانم مسئول همه چيز زندگي بوده و الآن نوبت منه که کنارش بايستم .
الف -٢) آگاهي از محدوديت ها و نقاط ضعف خود و پذيرش آن کد ٥: «من خودم قبلا مخصوصا وقتي در ازدواج با همسرم بودم طاقت شنيدن انتقادها رو نداشتم و خيلي ناراحت ميشدم اما رفته رفته ياد گرفتم وقتي آدم خودش از ضعف هاش آگاه باشه ميزان ناراحتيش از حرفاي ديگران کم ميشه ، محدثه هم که اين رفتارو تو من ميبينه بعضي موقع ها سوال ميکنه مامان ، چطوره که تو از حرف فلاني ناراحت نشدي (سبک زندگي مادر)».