Abstract:
توانایی تاثیرگذاری بر دانش، نگرش، کنش و نهایتاً اقناع مخاطب، از اهداف هرسازمان رسانهای است. تنها رسانههایی میتوانند به اهداف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ودیگر اهداف مورد نظر خود دست یابند که در شیوه های ارتباطی توانمندی و مهارت اقناع مخاطب را به وسیله شناخت ظرفیتها و ویژگیهای انسان و تنظیم فرایند ارتباط بر اساس آن را دارا باشند. پیچیدگی و پویایی ابعاد پر رمز و راز شخصیت مخاطبان، نشانگر سختی امکان برقراری ارتباطات اقناعی اثربخش و همچنین ضرورت تدوین مطالعات گسترده در این حوزه است. پژوهش حاضر با روش مرور نظاممند منابع به معرفی و بررسی هفت مورد از این ویژگیها (انگیزهها، ویژگیهای روانی، باورهای قبلی، قضاوتهای اخلاقی، خلقوخوی، الگوهای ذهنی و سواد رسانهای) که از مهمترین عوامل شناختهشده از شخصیت متنوع مخاطبان است، پرداخته و با تلاش برای دستیابی به تصویری چندبعدی از مخاطبشناسی، سعی بر این دارد تا با ارائه توصیههایی کاربردی، مقدمات برقراری ارتباطات اقناعی اثربخش را مطرح و پیشنهاد کند.
Every media organization aims to find the potentials of influencing the knowledge, attitude, action of its audience and ultimately persuade them. The media can only reach their cultural, social & political aims when they acquire skills & power in persuading their audience by recognizing the capacities & features of human, so as to adjust the process of communicating with them. The complex & dynamic dimensions of mysterious character of audience indicates the difficulty in initiating a persuasive influential connection. Therefore, it necessitates extensive studies in this regard. The present research has applied the methodology of systematic review of the sources and introduces 7 cases of characteristics (motivations, psychological features, previous beliefs, moral judgments, mood, mental schema & media literacy) which are most important features of the audience, known so far. The research also tries to present a multidimensional image of the audience while giving functional advices for establishing an influential persuasive communication.
Machine summary:
پژوهش حاضر با روش مرور نظام مند منابع به معرفی و بررسی هفت مورد از این ویژگیها (انگیزه ها، ویژگیهای روانی، باورهای قبلی، قضاوت های اخلاقی، خلق وخوی، الگوهای ذهنی و سواد رسانه ای) که از مهم ترین عوامل شناخته شده از شخصیت متنوع مخاطبان است ، پرداخته و با تلاش برای دستیابی به تصویری چندبعدی از مخاطب شناسی، سعی بر این دارد تا با ارائه توصیه هایی کاربردی، مقدمات برقراری ارتباطات اقناعی اثربخش را مطرح و پیشنهاد کند.
برخی دیگر از پژوهشگران همچون اسلاتر و رونر٧ (٢٠٠٢)، مویر-گوس و نبی ٨ (٢٠١٠) و السبت ٩ و همکاران (٢٠١٥) چگونگی پردازش پیام ها توسط مخاطبان و قضاوت های اخلاقی آنان نسبت به استراتژیهای اقناعی به کار بسته شده در پیام را مورد مطالعه قرار داده اند.
در این مقاله ، مخاطبان از منظر ٧ عامل اصلی شامل انگیزه ها، ویژگیهای شخصیتی، باورهای قبلی، قضاوت های اخلاقی، خلق وخو، الگوهای ذهنی و سواد رسانه ای مورد تحلیل و بررسی اجمالی قرار گرفته و مهم ترین نکات کاربردی مربوط به هر عامل برای برقراری ارتباطات اقناعی مطرح شد.
توصیه های عملیاتی این بخش ، شامل این موارد است ؛ ١- اصلاح الگوی ذهنی مخاطب نسبت به اثرگذاری رسانه ها باعث افزایش اقناع پیام میشود.
Smit )2015( "Educational Storylines in Entertainment Television: Audience Reactions Toward Persuasive Strategies in Medical Dramas", Journal of Health Communication: International Perspectives, 20:4, 396-405.