Abstract:
این مقاله وضعیت موجود اساتید زبان فرانسه، دانشجویان، منابع درسی و تاثیر محیط آموزشی این رشته را در ایران می سنجد و قصد پاسخ به این سوال را دارد که تعیین کیفیت یادگیری زبان فرانسه در ایران با چه چالشهایی رو به روست؟ و آیا شرایط یادگیری این زبان در ایران مطلوب است یا خیر؟ و آیا عوامل آموزشی در تعامل مطلوب هستند یا خیر؟ در نتیجه با روش توصیفی پیمایشی در این تحقیق کمی-کیفی، با توجه به آمار سازمان سنجش در جذب دانشجو، پرسش از 50 دانشجوی دانشگاههای شهید بهشتی و علوم تحقیقات که 50 واحد درسی ر ا گذرانده اند ، فاکتورهایی چو ن منابع درسی، اساتید، انگیزه در یاد گیری متدهای آموزشی( به ویژه (reflets بررسی شدند. از 50 استاد در خصوص مشکلات آموزش زبان،آموزش ادبیات فرانسه وآموزش ترجمه پرسش شد. یافته های پژوهشی حاکی از این است که با چالش عدم شناخت دانشجو متناسب با منابع انسانی، منابع درسی و محیط آموزشی روبه رو هستیم و عوامل یادگیری(استاد، دانشجو، منبع درسی) با یکدیگر تعامل مناسب نداشته و این موضوع بر کیفیت یاد گیری تاثیر منفی دارد.
This article examines the current status of teachers, students, and teaching resources of French language, and the impact of educational environment of this field in Iran, and seeks to find "the challenges of determining the quality of French learning in Iran", the quality of "French language learning conditions in Iran", and "the interaction of French learning factors". Therefore, this quantitative-qualitative research is based on student admission statistics and descriptive survey method. A total of 50 students from "Science and Research", and "Shahid Beheshti" universities, answered research the questionnaires. The teaching resources, professors, motivation for learning, and teaching methods (especially reflets) were examined. 50 teachers answered questions about the problems of teaching French language, literature and translation. Research findings indicated that due to inappropriate student recruitment regarding human resources, teaching resources, and teaching environment there are challenges that consequently lead to the inappropriate interaction of teaching factors and negative learning quality.
Machine summary:
در اين مقاله به اين پرسشها پاسخ خواهيم داد که که آيا شرايط فعلي يادگيري زبان فرانسه در ايران مطلوب است ؟ وآيا عواملي چون استاد ، دانشجو ، منابع درسي و محيط آموزشي هماهنگي لازم را با يکديگر براي ارائه نتيجه اي مطلوب که يادگيري زبان فرانسه از سوي دانشجويان هست دارند يا خير؟ در پي اين پرسشها، فرضيه هايي مطرح مي شوند و اين که به نظر مي رسد با پيشينه قديمي آموزش زبان فرانسه در ايران که به طور خلاصه به آن خواهيم پرداخت ، وضعيت يادگيري اين زبان در ايران مطلوب بوده و عناصر اين يادگيري اعم از دانشجو، استاد ،منابع درسي و محيط آموزشي با يکديگر در تعامل مناسب هستند.
براي پاسخ به سوالات در اين تحقيق کمي –کيفي، با روش توصيفي پيمايشي پس از بررسي آمار پذيرش دانشجو با توجه به اطلاعات سازمان سنجش و رشد فزاينده جذب دانشجو، از٥٠ نفر از دانشجويان که حدود ٥٠ واحد درسي را گذرانده اند در دو دانشگاه علوم تحقيقات و شهيد بهشتي از طريق پرسشنامه در خصوص فاکتورهايي چون منابع درسي( کتاب /جزوه )، اساتيد و فاکتور انگيزه در يادگيري ومتدهاي آموزشي به ويژه متدي که در اين دو دانشگاه تدريس مي شد(متد reflets ) پرسش خواهد شد.
سوال , جزوه , کتاب , هر دو , بي پاسخ , جمع کل آيا بيشتر از جزوات استفاده مي کنيد يا کتابهاي درسي يا هر دو , 23, 5, 19, 3, 50 درصد , %46, %10, %38, %6, %100 مي توان نتيجه گرفت هنوز گرايش به سمت استفاده از جزوات اساتيد بيشتر است تا استفاده از کتابهاي درسي و اين موضوع مي تواند در تفاوت سطح يادگيري دانشجويان در دانشگاههاي مختلف تاثير بسزايي داشته باشد و عاملي منفي محسوب شود.