Abstract:
دوره آموزشی همیار پلیس دوره ای است که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و با همکاری وزارت آموزش و پرورش کشور با هدف ارتقاء دانش ایمنی در رانندگی و آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی کودکان مدارس ابتدایی و راهنمایی اجراء میشود. هدف از این مطالعه، ارزیابی طرح همیار پلیس در ارتقای دانش ایمنی در رانندگی و آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران میباشد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات آزمایشی و از لحاظ هدف کاربردی به شمار می رود. تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران جامعه آماری این مطالعه را تشکیل دادند که از میان آنها نمونه ای به تعداد 1325 نفر از دانش آموزان آموزش دیده و آموزش ندیده (گروه کنترل) با استفاده از روش نمونه گیری کاملاً تصادفی نسبی، انتخاب گردید. این مطالعه در دو فاز انجام پذیرفت. فاز اول با استفاده از ابزار مشاهده و با هدف تبیین وضعیت کلی آموزشها و بررسی محتوای آموزشی انجام پذیرفت. در فاز دوم مطالعه با استفاده از پرسشنامه ای محقق ساخت بر مبنای محتوای آموزشی دوره، دانش ایمنی در رانندگی و آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی دانش آموزان بررسی گردید. داده های فاز دوم بوسیله نرم افزار SPSS V20مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین میانگین دانش ایمنی در رانندگی و آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی گروه کنترل و گروه آموزش دیده، تفاوت آماری معنی دار وجود دارد. نتایج آزمون کای اسکوئر نیز رابطه میان سطوح دانش ایمنی در رانندگی و آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی و گروههای آزمایشی را تأیید نمود، که گویای موفقیت بالای دوره آموزشی بر ارتقاء سطح دانش ایمنی در رانندگی و آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی دانش آموزان دبستانی می باشد.
Machine summary:
نظر به اینکه جهت سنجش دوره آموزشی همیار پلیس ؛ گروه شاهد در نظر گرفته شد، در نمونه اصلی مطالعه ، تعداد ١٣٢٥ نفر از دانش آموزان آموزش دیده و آموزش ندیده در کلاس های متناظر و در مدارس مشابه با استفاده از روش نمونه گیری کاملا تصادفی، انتخاب و مورد بررسی و آزمون قرار گرفتند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که نتایج جدول ٥ نشان میدهد، در دسته دانش آموزان آموزش دیده ، در هریک از مقاطع تحصیلی اول و دوم دبستان ، سوم و چهارم دبستان و پنجم و ششم دبستان ، سنجش و ارزیابی ادوار آموزشی همیاران پلیس ...
(رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول شماره (٦) مشاهده میگردد، بین دانش دانش آموزان نسبت به مسائل ایمنی در رانندگی و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تفاوت آماری معنیداری در سطح یک درصد میان دانش آموزانی که در طرح همیار پلیس شرکت داشته اند و گروه کنترل وجود دارد.
˻- مقایسه میانگین دانش دانش آموزان آموزش دیده بر حسب متغیر جنسیت : در این قسمت به منظور سنجش تفاوت دانش دانش آموزان دختر و پسری که در طرح همیار پلیس شرکت داشته اند نسبت به مسائل ایمنی در رانندگی و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از آزمون t استفاده گردید، نتایج در جدول ٧ قابل مشاهده میباشند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٨ نشان می دهد که شرکت دانش آموزان در دوره آموزشی همیار پلیس ، ارتباط معنی داری با توزیع فراوانی دانش آنان در خصوص ایمنی در رانندگی و آشنایی با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در سطح یک درصد دارد.