Abstract:
سوگوارى بر امام حسین ع و یاران باوفایش، همواره مورد تأکید اولیاى دین بوده است. شیعیان و علاقهمندان به سرور آزادگان نیز در طول تاریخ، از عزادارى براى حضرت غافل نبودهاند. امروز نیز در هر نقطهاى از جهان، عزاداران حسینى برگزار میشود؛ هرچند عزاداری امام به حسب شرایط و قالبها متفات است، اما در اصل عزاداری مشترکاند. یکی از این قالبها، روضه خانگی است. برگزاری مجالس روضهخوانی در منازل، افزون بر بعضی آثار، مانند: انتقال فرهنگ عاشورا، تحول فردی و اجتماعی، ترویج مکتب عزتمندی، پاسداری از دین و نیز حفظ و یاد خاطره شهیدان، کارکردهای دیگر نیز دارد؛ از جمله: در خانهای که روضه خوانده میشود و از بهترین انسانها یاد میشود، به دست فرشتگان بیمه میگردد و شمیم خوش معنویت سراسر آن را فرا میگیرد و اهل آن خانه در سایه محبت به اهل بیت: به یکدیگر مِهرورزی بیشتری خواهند کرد
Machine summary:
جایگاه و مشروعیت عزاداری خانگی مناسب است در اینجا این پرسش مطرح میشود که آیا اصولاً عزاداری خانگی مشروعیت دارد؟ در جواب باید گفت: عزاداری امام حسین ع به زمان و مکان خاصی اختصاص ندارد و در هر شرایطی طبق موازين شرعی میتواند برگزار شود؛ زیرا سیره و گفتار معصومان ع این گونه بوده که در خانههاشان برای امام حسین ع عزاداری برگزار میکردند و دیگران را نیز بر این امر سفارش مینمودند.
» 1 یکی از آسیبهای عزاداری آن است که آن را به صورت امری غیرعقلانی و یا حتی غیرانسانی نشان دهیم؛ یعنی با تمرکز بر اعمال ظاهری عزاداری، آن را از معنا و حقیقت تهی سازیم و حرکات و رفتارهایی ناپسندی انجام دهیم که نهتنها با عقلانیت سازگاری ندارد، بلکه حتی با احساسات انسانی نیز ناسازگار است؛ از جمله میتوان به: قمهزدن، راهرفتن روی آتش، غَلطخوردن روی شیشههای شکسته و کارهایی از این دست، اشاره کرد.
ارائه مطالب ذلتآمیز بیتردید، باید در مجلس عزای امام حسین ع مصایب آن حضرت بیان شود که این امر، از بایستههای عزاداری است؛ اما از طرح مطالب ذلتآمیز که از ساحت اهل بیت ع و نگاه متعالی قرآن کریم به دور است، باید خودداری کرد: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِين.
. » 3 این در حالی است که در مجالس امام از شجاعت، ایثار، آزادیخواهی، امید و پیروزی، کمتر سخن گفته میشود و شعار «هَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» 4 و همچنين كلام ماندگار امام که فرمود: «وَاللَّهِ لَاأُعْطِيكُمْ http://www.