Abstract:
امروزه یکی از استراتژیهای مهم برای رشد تولید ناخالص داخلی، راهبرد توسعه صادرات است. توسعه صادرات کالاهای ورزشی نیز از مباحث مهم اقتصاد ورزشی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد صنعت صادرات کالاهای ورزشی ایران و برخی کشورهای در حال توسعه انجام شد. این پژوهش، یک پژوهش کاربردی و به لحاظ روش جمع آوری آمار و اطلاعات، از نوع تحقیقات اسنادی است. جامعه آماری پژوهش، 9 کشور منتخب در حال توسعه هستند که شاخص توسعه انسانی نزدیک به هم دارند. به دلیل حجم کوچک جامعه، 9 کشور به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای مربوط به صادرات پنج گروه کالاهای ورزشی (کفش، پوشاک، انواع توپ، قایقهای تفریحی- ورزشی و کالاهای متفرقه) و برخی شاخصهای رشد اقتصادی در طی سالهای1997 تا 2016 از بانک جهانی و مرکز تجارت بین الملل بر اساس طبقه بندی و کدگذاری کالاهای گمرگ استخراج شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها براساس روشهای اقتصاد سنجی و پانل دیتا و استفاده از آزمونهای علیت گرنجری، آزمون ریشه واحد، آزمون همجمعی و آزمون ساکن پذیری، از نرم افزار Eviews9 استفاده شده است. نتایج نشان داد که بیشترین حجم صادرات کالاهای ورزشی به ترتیب متعلق به کشورهای اندونزی، هند، ترکیه، تایلند، پاکستان، مالزی، روسیه، ایران و عمان است. همچنین رابطه علیت کوتاه مدت دو طرفه ای نیز بین رشد صادرات محصولات ورزشی و رشد ناخالص داخلی وجود دارد. به طور کلی و با توجه به یافتههای پژوهش توسعة صادرات محصولات ورزشی منجر به رشد اقتصادی ایران، افزایش بهرهوری در بخشهای تولیدی و استفادة مناسب از منابع موجود در جامعه است.
Today, one of the important strategies for gross domestic product growth is the export development strategy. The development of sports goods export is also one of the major issues in the sports economics. The study is to investigate the performance of Iran's sports goods export industry and some developing countries. This research is an applied research and, in terms of statistics and information gathering, is a type of documentary research. The statistical population of the study is 9 selected developing countries that their human development indexes are close to each other. Because of the small size of the community, 9 countries were selected as sample. Export data of five sports goods categories (Shoes, clothing, balls, sports boats and other goods) and some economic growth indicators were extracted from the World Bank and the International Trade Centerbased on the classification and codification of customs goods. Eviews9 software was used to analyze the data based on econometric methods and panel data and using Granger causality test, unit root test, co-integration test and static test. The results showed that the highest exportvolume of sports goods belonged to Indonesia, India, Turkey, Thailand, Pakistan, Malaysia, Russia, Iran and Oman respectively. There is also a bilateral short-term causality relationship between the exports growth of sports products and GDP growth. In general, and according to research findings, the development of sports products export has led to Iran's economic growth, increased productivity in manufacturing sectors, and the proper use of available resources in the economy.
Machine summary:
بررسی عملکرد صنعت صادرات کالاهای ورزشی ایران و برخی کشورهای در حال توسعه عبدالحسین ابراهیمی 1 امین خطیبی 2 عبدالرحمن مهدی پور 3 حسین مرعشیان 4 تاریخ دریافت مقاله: 31/6/1397 تاریخ پذیرش مقاله:11/9/1397 امروزه یکی از استراتژیهای مهم برای رشد تولید ناخالص داخلی، راهبرد توسعه صادرات است.
همانطور که در نتایج تحقیقات مشابه نشان داده شد که بیشتر کشورهای توسعه یافته از تمام ظرفیتهای خود برای بهبود عملکرد صادرات کالاهای ورزشی استفاده میکنند، اما بررسیها نشان میدهد که کشور ایران با وجود برخورداری از پتانسیلهای بالای صادراتی، سهم کمی از بازارهای بین المللی را در اختیار دارد.
هدف این پژوهش، بررسی عملکرد صنعت صادرات کالاهای ورزشی ایران و برخی کشورهای در حال توسعه بود.
از این لحاظ پژوهش حاضر تلاش بکری است که نتایج آن نشان داد افزایش صادرات محصولات ورزشی در ایران و برخی کشورهای در حال توسعه میتواند بر رشد ناخالص داخلی تأثیرگذار باشد.
Investigation of the Performance of Iran's Sports Goods Export Industry and Some Developing Countries Abdolhossein Ebrahimi PH.
, Assistant Professor in Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran Received:22 Sep. 2018 Accepted:2 Dec. 2018 Today, one of the important strategies for gross domestic product growth is the export development strategy.
The study is to investigate the performance of Iran's sports goods export industry and some developing countries.