Abstract:
در برخی روایات فریقین درباره مصداق و معنای ابتر، خلط مفهومی صورت گرفته است و این مسئله از عدم توجه به جریانهای بعد از نزول سوره و بعد از رحلت پیامبرj نشات میگیرد. توجه به این نکته حیاتی است که این آیه، تقابل دو جریان فکری در طول زمان میدهد که در همه عرصههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در مقابل یکدیگر خواهد ایستاد.
مفسران در تعیین مصداق ابتر و همینطور در بیان معنای ابتر، اختلاف زیادی دارند و برخی نیز بین مصداق و معنا، خلط مفهومی نمودهاند. یافتههای این پژوهش در تعین مصداق ابتر، دو جور است. برخی روایات از افراد همچون عاص بن وائل و... نام میبرند و برخی دیگر به جای نام افراد، از صفت سخن گفتهاند. به نظر میرسد هر دو نوع مصداق باهم تعارض ندارد و قابل پذیرش برای ابتر میباشد. از یافتههای مهم و نتیجه بحث را میتوان معنای «به هدف نرسیدن» برای ابتر دانست. پژوهش حاضر با روش تطبیقی و با توجه به عرضه حدیث بر قرآن سامان یافته و طبق همین روش، تصحیح و تضعیف روایت به جای راوی شکل گرفته است.
There is misconception about the manifestation and meaning of the word abtar [without posterity] used in the verse in question. The misconception emanates from a lack of attention to the events following the revelation of the surah and the demise of the Prophet (s). It is vital to note that this verse shows the contrasts between two currents of thought that will stand against each other in all areas of politics, economics, culture and society. The commentators have many differences in determining the manifestation and also in expressing the meaning of the word in question. Some have even confused conceptually between the manifestation and the meaning. The findings of this research in determining the manifestation of the word abtar are of two kinds. Some narrations mention names of people such as Āas Ibn Wā'il, etc., and others have spoken of attributes instead of names. It seems that both types of the manifestation do not conflict with each other and are acceptable for abtar. One of the important findings and the result of the discussion concerning the said term can be the meaning of "not achieving the goal". The present study has been conducted comparatively in the sense that hadith has been compared with the Quranic verses. Based on this method, it is the hadith (not the narrator) that has been labeled as either authentic or poor.