Abstract:
زمینه و هدف: امروزه به ندرت میتوان کشورهایی را سراغ داشت که حداقل بخش کوچکی از جمعیت آن به دو یا چند زبان تکلم نکنند، هم اکنون حدود چهار هزار زبان گوناگون تخمین زده میشود. هدف پژوهش حاضر، مقایسه یادگیری انگلیسی در دانشآموزان دوزبانه (فارسی و ترکیزبان) و تکزبانه (فارسی زبان) پرداخته شده است.
مواد و روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و ماهیتاً توصیفی و از نظر روش شبه آزمایشی و از نوع علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری این پژوهش، دانشآموزان دختر نمونه پایه هفتم منطقه 15 شهر تهران میباشد. از بین دانشآموزانی که از طریق مصاحبه به زبان ترکی، دو زبانه تشخیص داده شدند 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. نمرات زبان انگلیسی این دانشآموزان، میانگین نمره کتبی میان نوبت و نوبت اول آنان میباشد. 30 نفر دیگر از بین دانشآموزان تکزبانه (فارسیزبانان) نیز به همین روش (نمونهگیری تصادفی ساده) انتخاب گردید. نمره انگلیسی این دانش آموزان نیز به صورت میانگین میان نوبت و نوبت اول محاسبه گردید.
یافتهها: نتایج آزمون آماری t مستقل انجام شده بر روی میانگین نمرات زبان انگلیسی در دانشآموزان ترک زبان نسبت به دانشآموزان فارسی زبان توسط نرمافزار آماری SPSS نشان میدهد که با وجود برابر نبودن میانگین و انحراف معیار این دو گروه از دانشآموزان، با توجه به آماره 392/1=t اختلاف مثبت معناداری در نمرات کتبی زبان انگلیسی دانشآموزان ترکزبان و فارسیزبان وجود ندارد. لذا فرضیه تحقیق، مورد تأیید قرار نگرفت.
بحث و نتیجهگیری: از آنجا که این پژوهش روی دانشآموزان مدرسه نمونه دولتی انجام گرفته است، سطح نمرات زبان انگلیسی همه دانشآموزان بالا میباشد و به همین دلیل تفاوت معنیداری در نمرات کتبی زبان انگلیسی دانشآموزان ترک زبان و فارسی زبان وجود ندارد؛ اما اگر این پژوهش در مدارس عادی و با سطح نمرات متفاوت انجام گیرد به نظر میرسد که تفاوت معنیداری در نمره کتبی زبان انگلیسی دانشآموزان ترکزبان و فارسیزبان وجود داشته باشد.
Background and Objectives: Today, it is rare to find countries where at least a small fraction of the population does not speak two or more languages, currently estimated to be around 4,000 different languages. The purpose of the present study was to compare English learning in bilingual (Persian and Turkish) and monolingual (Persian) students.
Materials and Methods: The present study is a descriptive-analytic and causal-comparative study. The statistical population of this research is the seventh grade female students in district 15 of Tehran. Of the students who were bilingual through Turkish language interviews, 30 were selected using simple random sampling. The English language scores of these students are the mean written scores between their turn and their first turn. 30 other monolingual (Farsi-speaking) students were also selected using the same method (simple random sampling). The English scores of these students were also calculated as the mean between the first and the second time.
Results: The results of independent t-test on the mean scores of English language in Turkish students compared to Farsi students by SPSS software indicate that despite the mean and standard deviation of these two groups of students, According to the t = 1.392 statistic, there is no significant positive difference in written English scores of Turkish and Farsi students. Therefore, the research hypothesis was not confirmed.
Discussion and Conclusion: Since this study was conducted on public school students, the English language scores of all students are high and therefore there is a significant difference in written scores of Turkish and Farsi students. But if this study was conducted in regular schools with different grade levels, there would appear to be a significant difference in the written English scores of Turkish and Farsi students.