Abstract:
رهیافتهای یکپارچه در علوم شناختی میکوشند بین سازههای مختلف در نظریههای گوناگون ارتباط برقرار کنند و آنها را در یک چهارچوب مفهومی مشترک بازتفسیر کنند. در این پژوهش با استفاده از مفهوم سطوح پردازشی، چهارچوب یکپارچهای از سازههای شناختی پیشنهاد و ارزیابی شده است. در این مدل سطوح پردازشی بر اساس حجم اطلاعاتی که از محرک بازنمایی و پردازش میکنند به سه دسته ویژگی محور، معنایی و مفهومی تقسیم شدهاند و سطح پردازشی معنایی، ارتباط دهندهی سطح پردازشی ویژگی-محور و سطح پردازشی مفهومی در نظر گرفته شده است. برای ارزیابی کمی ساختار این مدل، 207 شرکتکننده با اختلال در پردازش محرکهای هیجانی از کلینیکهای روانشناختی شهرستان مشهد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. چگونگی کارکرد شبکه شناختی شرکتکنندگان به وسیله پرسشنامه افسردگی بک، آزمون فاصله معنایی، آزمون روانی تولید کلام و آزمونهای رایانهای جستجوی نقطه هدف، استروپ، ارتباط ضمنی حافظه و مرتبسازی کارتهای ویسکانسین سنجیده شد. در مدل پژوهش، پرسشنامه و آزمونهای اجرا شده به عنوان متغیر پیشبینیکننده و سطوح سهگانه پردازشی به عنوان متغیرهای میانجی سازماندهی شدند و دادههای پژوهش از طریق مدل معادله ساختاری و با رویکردی اکتشافی تحلیل گردید. بهترین مدل برازش شده، تقسیمبندی سه سطحی دادههای پژوهش را تایید کرد و در این مدل ضریب مسیر ارتباط مراحل معنایی و مفهومی پردازش 4/0 Φ=بدست آمد. در مطالعات پیشین ارتباط بین نمره آزمون تولید کلام و شدت نشانگان افسردگی بک اغلب بحث برانگیز بوده است. با بکارگیری مفهوم سطوح پردازش، درباره ارتباط این دو متغیر و دلایل متفاوت بودن نتایج مطالعات قبلی بحث شده است.
Integrated approaches try to connect different constructs in different theories and reinterpret them using a common conceptual framework. In this research, using the concept of processing levels, an integrated, three-level model of the cognitive systems has been proposed and evaluated. Processing levels are divided into three categories of Feature-Oriented, Semantic and Conceptual Level based on the volume of information that they process while Semantic network relates Feature-Oriented and Self-Oriented levels. To assessment the model quantitatively, 207 participants with impaired valance system from psychological clinics in Mashhad were selected by available sampling method. Participantschr('39') cognitive function was measured by The Beck Depression Inventory II, Semantic Distance Test, Verbal Fluency Test, Dot Probe Test, Stroop Test, Implicit Association Test and Wisconsin Card Sorting Test. Tets scores were organized as predictive variables and the three processing levels were considered as mediating variables. The model’s structure was analyzed through Structural Equation Model method with an exploratory approach. The best fitted model of data confirmed the three-level division of the research data. In this model, the path coefficient between semantic and conceptual constructions obtained Φ= 0.4. In previous studies, the relationship between Verbal Fluency test scores and the severity of Beck depressive score has often been controversial. Using the concept of processing levels, the relationship between these two variables have been reinterpreted.