Abstract:
بحث از «توحید» و «انسان کامل» دو محور اصلی عرفان اسلامی را تشکیل میدهد. این دو مفهوم نسبت تنگاتنگ و نزدیکی با یکدیگر دارند، به گونهای که برای رسیدن به توحید، بحث از انسان کامل ضروری است. بررسی رابطه «انسان کامل» با سایر اصطلاحات عرفانی یکی از راههای درک بهتر مفهوم «انسان کامل» محسوب میشود. در این مقاله به روش تحلیلی و با هدف آشنایی بیشتر با جایگاه حقیقی انسان کامل در عالم هستی و نیز تبیین بخشی از اندیشه عرفانی امام خمینی، رابطه و نسبت انسان کامل با سه تعبیر کلیدی «اسم اعظم»، «جلاء و استجلاء» و «کون جامع» بررسی خواهد شد. در نهایت روشن میشود که از نظر وی رابطه انسان کامل با اسم اعظم، رابطه ظاهر و مظهر، با جلاء و استجلاء، رابطه تجلی و متجلی، و با کون جامع، رابطه عینیت است و هر کدام تعبیری از دیگری به شمار میآید.
Discussion about Tawhid (Unity of God) and Insan Kamel (perfect human) form two fundamental pivots in Islamic mysticism. These two concepts are so closely related that, in order to grasp the meaning of Unity of God, discussing perfect human is unavoidable. Studying the relation between "perfect human" and other mystical terms is considered to be a way for understanding the concept of "perfect human" better. Applying analytical method in this article and aiming at further familiarity with the real stance of perfect human in the world as well as illustrating a part of Imam Khomeini's mystical thought, the realtion between perfect human and three key terms "Ism A'zam ( the greatest name)", Kawn Jami' (all- comprehensive engendered being) and Jala' and Istijla' (manifestation of God in Himself and Manifestation of God in creation) will be studied. Eventually, it turns out that in his view, the relation perfect human with Ism A'zam is Zahir and Muzhir (the manifested and the locus of manifestation), and with Jala' and Istijla' (manifestation of God in Himself and Manifestation of God in creation) is Tajjali and Mutejalli (self-disclosure and The discloser), and with Kawn Jami' (all- comprehensive engendered being) is sameness. All of these are various illustrations of the same concept.
Machine summary:
امام خميني در تبيين اوصاف انسان کامل او را به دليل ابعاد کمالي که از آن بهره منـد است ، آينه حق نمايي ميداند که خداي سبحان ذات خود را در آن مشاهده ميکنـد؛ و از طرف ديگـر هماننـد آينـه اي اسـت کـه عـالم هسـتي را بـا تمـام اوصـاف و کمـالات وجودياش نشان ميدهد (موسوي خميني، بيتا: ٥٩).
هرچند ديدگاه هاي نظري گونـاگوني درباره ماهيت انسان کامل و کمال واقعي او وجود دارد اما مسلما انسان کامـل مفهـومي انتزاعي نيست ، بلکه تجلي موجودي عيني، محسـوس و قابـل درک اسـت کـه بـه حـد اعلاي فعليت استعدادش دست يافته و هيچ گونه عيب و نقصي در او راه ندارد و مظهـر جامع و تام اسماء و صفات الاهي محسوب ميشود که از او ميتوان به «کون جامع » يـا «تجلي تام » يا «تجلي اتم اسماء و صفات الاهي» ياد کرد؛ گرچـه انسـان بـه هـر کمـالي دست يابد نسبت به کمالات الاهي هنوز ناقص است و کمالات او از سرچشـمه فـيض الاهي سرچشمه ميگيرد.
Sadr al-Din Shirazi, Muhammad ibn Ibrahim (1981), Asrar Al-Ayat (Secrets of verses), Editted by: Mohammad Khajawi, Tehran: Iran Islamic Associasion of Wisdom and Philosophy.
Mashariq Al-Darari: Sharh Al-Ta'iya Ibn Farid [inArabic], Editted by: Seyyed Jalal Al-Din Ashtiyani, Qom , Publication office affiliated to Hawzah Islamic propagation.
Misbah Al-Hidayat (Light of Guidance), Tehran: Institute for Compilation and Publication of Imam Khomeini’s work, Sixth Edition.
Tehran: Institute for Compilation and Publication of Imam Khomeini’s work, Second edition.