Abstract:
با تدوین و تصویب و ابلاغ اسنادی مثل «سند تحول در آموزشوپرورش» و نیز «الگوی هدفگذاری برنامه درسی ملی»، همه منتظر بودند که آنها به زودی عملیاتی شود. مقام معظم رهبری نیز بر عملیاتی و اجرایی کردن آنها تاکید کردند. اما تاکنون که چندین سال از زمان تصویب و ابلاغ آنها میگذارد، خبری از اجرا نیست. این سکون و رکود سبب شد تا پرسشهای متعددی از یکسو و نقدهایی از دیگرسو در وزارتخانه، اعم از صف و ستاد، از سوی بسیاری از کارشناسان و دستاندرکاران تعلیموتربیت مطرح شود.
آنچه از جمعبندی پرسشها و نقدها و جوابهای مدیران مرتبط برمیآید، این است که منتقدان هنوز قانع نشدهاند که چرا برنامه درسی ملی عملیاتی نمیشود! برای ابهامزدایی، در دفتر دکتر حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی حاضر شدیم. دکتر ملکی که عضو هیئت علمی و استادتمام دانشگاه علامه طباطبایی است، نیازی به معرفی در این وجیزه ندارد.
Machine summary:
با رعایت انصاف میگویم: «وزارت آموزشوپرورش بهطور کلی، و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی چه در بخش فنیوحرفهای و چه در بخشهای نظری و در سایر امور نظام تعلیموتربیت (مثل معاونت پرورشی، معاونتهای آموزش ابتدایی، متوسطه و حتی در بخش نیروی انسانی) قدمهای مؤثری در قالب گروههای مختلف برداشته است، در مجموع وقتی وضع کنونی آموزشوپرورش را با 10 سال، 20 سال، 30 سال پیش مقایسه میکنم، که خودم از 30 سال پیش به این طرف در آموزشوپرورش بودهام، برآوردم این است که ما پیشرفتهای به نسبت خوبی در ابعاد مختلف نظام تعلیموتربیت داشتهایم.
با وجود این، به دلیل مسئولیت سنگین تربیتی در نظام جمهوری اسلامی، و به دلیل هدف غایی که فلسفه تعلیموتربیت ما پیش روی ما قرار داده و اکنون در اسناد بالادستی ما نمود عینی پیدا کرده است، ما هنوز خیلی فاصله با آنچه باید باشد داریم.
آقای دکتر این اسناد را چگونه میتوان عملیاتی کرد؟اسناد بالادستی که اکنون داریم قابل دفاع است، ولی آنچه نداریم و اگر موفق به تأمین آن نشویم دردسرساز میشود، این است که این اسناد باید عملیاتی و کاربردی بشوند تا بتوانیم براساس آنها برنامههای خاص بخشهای مختلف را طراحی بکنیم.
اگر اسمش را برنامهریزی درسی میگذاریم، از هدف شروع نمیشود، چیزی که اکنون نیز باید در سازمان پژوهش گفت، این است که الان ما داریم حوزههای تربیت و یادگیری طراحی میکنیم.
به نظر شما، چطور ممکن است این همه سرمایهگذاری کرده باشند و اسناد بالادستی و سند تحول و الگوی برنامه درسی ملی را طراحی، تدوین و تصویب کرده باشند ولی بدون نیازسنجی؟!تمام حرفهای بنده که تا اینجا درباره نیازسنجی گفتم مربوط به الگوی هدفگذاری است.