Abstract:
اهداف: با وجود پیشرفت جوامع در عصر حاضر، هنوز هم نابرابری طبقاتی و فقر به عنوان چالش اصلی زندگی بسیاری از افراد در سراسر جهان محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر تبیین سبک زندگی اسلامی و سلامت روان دانشجویان بر اساس وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده بود.
ابزار و روشها: در این پژوهش توصیفی-همبستگی تعداد 180 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبک زندگی اسلامی (ILST)، سلامت عمومی (GHQ-28) و وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانواده (SES) استفاده شد. دادههای پژوهش نیز از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی به روش گامبهگام در نرمافزار SPSS 24 تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافتهها: بین میزان درآمد و سطح تحصیلات با سبک زندگی اسلامی رابطه منفی و معنادار (0/01p) و بین نوع شغل خانواده با سبک زندگی اسلامی دانشجویان نیز رابطه منفی و معنادار وجود داشت (0/05p)؛ اما بین میزان تراکم خانواده و سبک زندگی اسلامی رابطه معناداری مشاهده نشد (0/05p>). از سوی دیگر، بین میزان درآمد، سطح تحصیلات و نوع شغل خانواده با سلامت روان دانشجویان رابطه مثبت معنادار وجود داشت(0/01p)؛ اما بین تراکم خانواده و سلامت روان دانشجویان رابطه منفی معنادار مشاهده گردید (0/05p). همچنین از بین ابعاد وضعیت اقتصادی خانواده، میزان درآمد قادر به پیشبینی سبک زندگی اسلامی بود و میزان درآمد و نوع شغل نیز قادر به پیشبینی سلامت روان دانشجویان بودند (0/0001p).
نتیجهگیری: میزان درآمد و نوع شغل میتوانند سبک زندگی اسلامی و سلامت روان دانشجویان را پیشبینی نمایند.
Aims Despite the progress of societies in the present age, class inequality and poverty are still a major challenge for many people around the world. The aim of this study was to explain Islamic lifestyle and mental health among student based on family socioeconomic Status.
Instruments & Methods In this descriptive-correlational study, among male and female students of Iran University of Medical Sciences, in 2019-2020, 180 students were selected, using multistage cluster sampling method. The data were collected by Islamic Lifestyle (ILST), General Health (GHQ-28) and Family Socioeconomic Status (SES) Questionnaires. Data analysis was performed, using the Pearson correlation coefficient and linear regression analysis (stepwise) by SPSS 24.
Findings There was a negative significant relationship between income and educational level with Islamic lifestyle (P0.05). On the other hand, there was a significant positive relationship between income, educational level and type of job with studentschr('39') mental health (P
Conclusion Income and type of job can predict Islamic lifestyle and mental health of students.