Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مداخلات رفتاری بر رفتار اشتراکگذاری دانش با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، در بین حسابرسان مستقل است. نگرشها، هنجارهای انتزاعی و تمایل، از ابعاد مهم این نظریه به حساب میآیند و نقش میانجی آنها در رابطه بین مداخلات رفتاری و رفتار اشتراکگذاری دانش نیز بررسی شده است.
روش: پژوهش حاضر کاربردی است و در طبقه پژوهشهای آزمایشی قرار میگیرد. روش اجرا بهصورت طرح پسآزمون چند گروهی است. جامعه آماری این پژوهش، حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و مؤسسههای حسابرسی شهر تهران است. نمونه نیز از روش نمونهگیری در دسترس و بهصورت حذفی (غربالگری) انتخاب شده است. تکنیک معادلات ساختاری و آزمونهای ناپارامتری کروسکال ـ والیس و من ـ ویتنی نیز برای بررسی فرضیههای پژوهش بهکار گرفته شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد، مداخلات رفتاری با تحت تأثیر قرار دادن نگرشها و هنجارهای انتزاعی، رفتار به اشتراکگذاری دانش حسابرسان مستقل را متأثر میسازد. به بیان دیگر، نگرشها و هنجارهای انتزاعی، در رابطه بین مداخلات رفتاری و رفتار به اشتراکگذاری دانش، نقش میانجی ایفا میکنند. بین میزان اطلاعاتی که هر یک از گروهها به اشتراک گذاشتهاند نیز تفاوت معناداری وجود دارد؛ در واقع، مشارکتکنندگانی که دربارۀ هر دو عقاید رفتاری و هنجاری پیامهای هدفمندی را دریافت کردند، اطلاعات بیشتری را به اشتراک گذاشتند.
نتیجهگیری: حسابرسان مستقل در خصوص به اشتراکگذاری دانش در مؤسسههای خود نگرش مثبتی دارند و هنجارهای ذهنی آنها نیز تحت تأثیر نگرش مثبت رفتار به اشتراکگذاری دانش قرار میگیرد. از سوی دیگر، نگرشها و هنجارهای انتزاعی هم تحت تأثیر پیامهای هدفمند (مداخلات رفتاری) تقویت میشوند. این دو عامل، تمایل آنها را برای به اشتراکگذاری دانش تشدید کرده است؛ اما رفتار به اشتراکگذاری دانش متناسب با این تمایل بیشتر نشده است.
Objective: The aim of this study was to investigate the effect of behavioral interventions on knowledge sharing behavior using the theory of planned behavior among independent auditors. Attitudes, abstract norms and inclinations are important aspects of this theory and their mediating role in the relationship between behavioral interventions and knowledge sharing behavior has also been investigated. Methods: The present study is applied and falls into the category of experimental research. The method of execution is multi-group post-test design. The statistical population of this study is the auditors working in the auditing organization and auditing institutes in Tehran. The sample is selected from the available sampling method and eliminated (screening). The of structural equations technique and non-parametric Kruskal-Wallis and Mann-Whitney tests have been used to test the research hypotheses. Results: The results show that behavioral interventions affect the knowledge-sharing behavior of independent auditors by influencing abstract attitudes and norms. In other words, abstract attitudes and norms play a mediating role in the relationship between behavioral interventions and knowledge sharing behavior. There is also a significant difference between the amounts of information shared by each group; Participants who received targeted messages about both behavioral and normative beliefs shared more information. Conclusion: Independent auditors have a positive attitude about knowledge sharing in their institutions and their mental norms are also influenced by a positive attitude towards knowledge sharing behavior. On the other hand, abstract attitudes and norms are reinforced by purposeful messages (behavioral interventions). These two factors have intensified their desire to share knowledge; But knowledge sharing behavior has not increased in line with this desire.
Machine summary:
نگرش ها، هنجارهاي انتزاعي و تمايل ، از ابعاد مهم اين نظريه به حساب مي آيند و نقش ميانجي آنهـا در رابطه بين مداخلات رفتاري و رفتار اشتراک گذاري دانش نيز بررسي شده است .
با توجه به مطالب بيان شده ، بر اساس تئوري رفتار برنامه ريزي شده ، مي توان اسـتدلال کـرد کـه اگـر حسابرسـان مستقل ، در خصوص به اشتراک گذاري اطلاعات ، نگرش مثبتي داشته باشند و محيط پيراموني (شامل مديران ، همکاران و ساير افراد مهم و اثرگذار بر تصميم آنها) که شکل دهنده هنجارهاي ذهني آنهاست ، به اشـتراک گـذاري دانـش را عملـي مطلوب تلقي کنند، حسابرسان نيز تمايل پيدا مي کنند تا دانش خود را به اشتراک بگذارند و هرچه اين تمايل بيشتر باشـد، انتظار مي رود رفتار واقعي به اشتراک گذاري دانش در آنها بيشتر نمايان شود.
بر مبناي اين تئوري ، انتظار مي رود مداخلات رفتاري با اثرگذاري بر نگرش هـاي ذهنـي و هنجارهـاي انتزاعي ، تمايل حسابرسان را براي به اشتراک گـذاري دانـش تحـت تـأثير قـرار دهـد و در نهايـت ، بـه بهبـود رفتـار بـه اشتراک گذاري دانش در مؤسسه هاي حسابرسي منجر شود.
تئوري رفتار برنامه ريزي شده (مدل بسط يافته تئوري عمل منطقي ) به عنوان مدلي براي پيش بيني رفتار حسابرسان در به اشتراک گذاري دانش (چنگ ، ٢٠١٧) روش شناسي پژوهش اين پژوهش در حوزه پژوهش هاي رفتاري قرار مي گيرد و پژوهشي کاربردي محسوب مي شود.