Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش حل مسئله
خلاقانه بر افزایش خلاقیت و بهبود سازگاری اجتماعی در پسران
تیزهوش انجام شد. روش: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی و با
طرح پیش آزمون پس آزمو ن و گرو ه کنتر ل اجر ا شد. نخست
دبیرستان های تیزهوشان پسرانه شهر اردبیل به عنوان جامعه آماری
برگزیده. از میان دو مدرسه موجود یکی به روش تصادفی انتخاب شد
و س ه کلا س میانی (گروه های ایستای پایهها ی هشتم) ب ه صورت
تصادف ی ب ه گرو ه آزمایش و گوا ه و پایلوت انتخاب شدند. سپس با
استفاده از آزمون ماتریس های پیش رونده ریون (1938) و آزمون
هوش استنفورد– بینه–تهران (افروز و کامکاری، 1390) افراد دارای
هوشبهر کمتر از 115 از هر دو گروه آزمایش و گواه حذف شدند.
آن گاه دو گروه 46 نفری (هر گروه 23 نفر) نهایی شدند. پس از اجرای
پیش آزمونها (آزمون خلاقیت تورنس (1998) فرم آ و ب و سازگاری
اجتماعی بل (1962)، شرکت کنندگان گروه آزمایش در 13 جلسه (هر
جلسه 75 دقیقه) در برنامه آموزش حل مسئله خلاقانه شرکت کردند
و گروه گواه هیچ گونه آموزشی در این خصوص دریافت نکردند. برای
ارزیابی اثر آموزش، پس آزمونها استفاده شدند. یافتهها: داده های
به دست آمد ه با استفاد ه ا ز روش تحلی ل واریانس چند متغیری مانکوا
نشا ن دا د ک ه د ر خرده مقیاس های خلاقیت، یعنی سیالی،
انعطاف پذیری، اصال ت و بس ط همچنی ن مقیا س سازگار ی کلی
اجتماعی و برخی خرده مقیاس های آن، یعنی سازگاری بهداشتی و
سازگاری عاطفی، بی ن میانگین نمرات گرو ه آزمایش و گوا ه تفاوت
نتیجه گیری: در پایان استفاده از. (P <0/ معناداری وجود دارد (05
برنامه آموزش حل مسئله خلاقانه به منظور افزایش خلاقیت و بهبود
سازگاری اجتماعی بحث و بررسی شدند.
Objective
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of a creative problemsolving program training on the enhancement of creativity and social adjustment in gifted and talented boy adolescents.
Method
This research was carried out in a quasi-experimental and pre- & post-test design with control group. The population of the study was 452 high school boy students of exeptional talents in Ardabil City. Finaly 46 students were selected. The research tools were Raven's Matrices (1938), Tehran-Stanford-Binet's Intelligence Test (Afroz and Kamkari, 2011), Torrance Test of Creative Thinking (TTCT) (1998), and Bell Social Adjustment (1962) Inventoris. The experimental group participated in a problem solving training program during 13 sessions (75 minutes per session). In order to control the effect of pre-tests, data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA).
Results
The results showed that the mean scores of in the subscales of fluency, flexibility, originality, elaboration, general social adjustment, health adjustment and emotional adjustment between the experimental and evidence groups were meaningly different.
Conclusion
According to the results, applying creative problem solving training program for improvement of creativity and social adjustment for gifted and talented male adolescents was effective. Based on the results of this study, using a creative problem solving training program to improve creativity and social adjustment for gifted students is recommended.