Abstract:
زمینه و هدف: امروزه در بسیاری از شهرهای کشور ما و از جمله شهر کاشان، بر اساس نیاز زنان، اقدام به احداث پارکهای ویژۀ بانوان شده است. این تحقیق به بررسی و ارزیابی نگرش زنان دربارۀ شکلگیری فضاهای گردشگری فراغتی مخصوص بانوان میپردازد و در پی پاسخ به این پرسش است که آیا ساخت اینگونه پارکها، راهحل مناسبی برای آزادی و راحتی زنان میباشد و چه الزاماتی برای بهبود عملکرد آن ضرورت دارد؟
روش: تحقیق حاضر بر اساس هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامۀ محققساخته با 61 گویه گردآوری شده است. جامعۀ نمونۀ تحقیق، 216 نفر از بانوان شهروند کاشانی بوده و برای انجام تحلیلهای آماری نظیر آزمون تی، فریدمن و تحلیل عاملی از نرمافزار SPSS استفاده شده است.
یافتهها: نتایج حاصل از کاربرد تحلیل عاملی نشان میدهد، پنج عامل «فضای مجازی، ورزش و آموزش، سفر، فعالیتهای خانگی و فعالیتهای جمعی» با بارهای عاملی 83/ 15، 10/ 12، 59/ 10، 61/ 9 و 94/ 7 میتوانند 095/ 56 تغییرات الگوی گذران اوقات فراغت بانوان کاشان را تبیین کنند. درصد واریانس تبیینشده هر عامل نشان میدهد بالاترین عامل اثرگذار در الگوی گذران اوقات فراغت بانوان کاشان مربوط به «فضای مجازی و خرید» است.
نتیجهگیری: بانوان کاشانی نگرش مثبتی به شکلگیری فضاهای فراغتی ویژه بانوان داشته و بیان کردهاند اگر در نزدیکی محل زندگیشان، پارک مخصوص بانوان احداث شود حتما برای گذران اوقات فراغت به آنجا مراجعه خواهند کرد.
Background and Purpose; Nowadays, in all cities of our country like Kashan, ladies’ parks are constructed. The study investigates the women’s attitude to forming tourism-camping areas for ladies and it is going to find the answer for the following questions: are these places suitable solutions for ladies’ comfort and freedom? Method; What are the requirements to improve its function? Data collection of the study is done by a researcher-made questionnaire containing 61 items. Sample size of the study was 216 ladies of Kashan citizens. Statistical analyses such as T-test, Friedman, and factor analysis are accomplished by SPSS. findings; The results of factor analysis demonstrate that five factors of cyberspace, sports and treatment, travel, household activities, and collective activities with factor loadings of 15.83, 12.10, 10.59, 9.61, and 7.94 respectively are able to express 56.095 of the changes in patterns of spending free times of the ladies. According to variance percentage of every factor, the most effective factor in pattern of spending free time for the ladies is related to cyberspace and shopping. Conclusion; Kashanian women have a positive attitude towards the formation of leisure spaces for women and have stated that if a women's park is built near their place of residence, they will definitely go there to spend their leisure time.
Machine summary:
نتیجه گیری : بانوان کاشانی نگرش مثبتی به شکل گیری فضاهای فراغتی ویژه بانوان داشته و بیان کرده اند اگر در نزدیکی محل زندگی شان ، پارک مخصوص بانوان احداث شود حتما برای گذران اوقات فراغت به آنجا مراجعه خواهند کرد.
7. Anthony کشف شاخص های اثرگذار بر افزایش ضریب مراجعه به این فضاهای فراغتی نظیر آرامش ، امنیت و تجربۀ گونه ای جدید از تفریح ، قادر خواهد بود بستری خلاقانه برای گذران اوقات فراغت زنان مبتنی بر نیازهای آنان و همراه با توزیع متعادل جغرافیایی فراهم کند.
در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی نحوۀ گذران اوقات فراغت بانوان شهر کاشان ، بررسی احساس فردی بانوان حین گذران اوقات فراغت ، بررسی موانع پیش روی بانوان برای گذران اوقات فراغت ، اولویت بندی موانع پیش روی گذران اوقات فراغت بانوان ، ِ ِ سنجش نگرش بانوان دربارۀ پارک ها و فضاهای فراغتی مخصوص ایشان ، تعیین امکانات گردشگری - فراغتی مورد تقاضا در پارک های بانوان و شناسایی و اولویت بندی الگوی گذران اوقات فراغت بانوان انجام شده است .
بر این اساس ، بانوان کاشانی نگرش مثبتی به شکل گیری فضاهای فراغتی ویژه بانوان داشته و بیان کرده اند اگر در نزدیکی محل زندگی شان پارک مخصوص بانوان احداث شود حتما برای گذران اوقات فراغت به آنجا مراجعه خواهند کرد.
بر این اساس ، بانوان کاشانی مانند آنچه فرهودی و همکاران (١٣٩٠) و حبیبی و نیک پور (١٣٩٦) بررسی کرده اند، نگرش مثبتی به شکل گیری فضاهای فراغتی ویژه بانوان داشته و گفته اند اگر در نزدیکی محل زندگی شان پارک مخصوص بانوان احداث شود، حتما برای گذران اوقات فراغت به آنجا مراجعه خواهند کرد.