Abstract:
گردشگری صنعتی است که نیازمند شناخت و آگاهی کافی از مسایل و عوامل مؤثر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در هر منطقه است. بنابراین به عنوان فعالیتی اثرگذار بر تمامی ارکان توسعه، بیش از گذشته نیازمند مطالعه میباشد. در ادبیات گردشگری رضایت گردشگران از محصول گردشگری براساس ویژگیهای دموگرافیکی و اجتماعی مورد بررسی و آنالیز قرار نگرفته است. هدف از این مطالعه ارزیابی رضایت گردشگران شهرستان اردبیل از محصول گردشگری (جاذبهها و تسهیلات) براساس ویژگیهای دموگرافیکی و اجتماعی (سن، وضعیت تأهل، جنسیت، تحصیلات، اشتغال) میباشد. به منظور سنجش رضایت گردشگران از محصول گردشگری پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق وارد پژوهش شده است. سنجش روایی و پایایی پرسشنامه استوار بر روش اعتبار محتوا و آزمون آلفای کرونباخ در نرمافزار SPSS نسخه 24 بوده است. مقدار آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه برابر85% بوده است که اعتبار قابل قبولی است. با لحاظ اینکه جامعه آماری این پژوهش گردشگران ورودی به شهرستان اردبیل در درتابستان سال 1395 به تعداد 400000 نفر میباشند که مطابق با فرمول کوکران 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. نتایج نشان میدهد که گردشگران سطوح متفاوت رضایت را از محصول گردشگری شهرستان اردبیل بدست آوردند. همچنین نتایج پژوهش رابطه معناداری را بین ویژگیهای دموگرافیکی- اجتماعی و وفاداری گردشگران نشان میدهد.
Tourism industry requires a good understanding of the issues and factors affecting the economic, social and cultural in
each region. So as effective factor on all elements of development, more than ever is the need to study.In tourism literature,
satisfaction with and loyalty to Tourism product, based on socio-demographics, have never been analyzed and discussed.
The purpose of this study is to evaluate tourists satisfaction with and tourists loyalty (attractions and facilities) to Tourism
product based on the socio-demographics (gender, age, education level, marital, and occupation). In order to assess the
tourist satisfaction of the Ardebil County tourism product, questionnaire was used as survey instrument. The validity and
reliability of the survey was based on content validity of Cronbach’s Alpha value in SPSS software Version 24, The
amount of which is estimated 85%. On the whole, 384 questionnaires were distributed by sampling method among tourists
in the summer of 2016 in the township of Ardebil. Results indicated that tourists experienced different levels of
satisfaction with Tourism product Ardabil County, Results also showed that there was relationship between the sociodemographics
and tourist’s loyalty.