Abstract:
یکی از اساسیترین فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش و انجمن اولیاء و مربیان، افزایش مشارکت اولیاء در امور مدارس است. تحقیق حاضر بهبررسی میزان مشارکت اولیاء در فرایند تحصیلی دانشآموزان و ارائه راهکارهای عملی برای افزایش آن میپردازد تا از این طریق، علل کاهش مشارکت اولیاء در امور تحصیلی فرزندانشان مشخص گردد. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مدیران و والدین شهرستان ملکان میباشد. بهمنظور انجام این پژوهش از کل والدین دانشآموزان، تعداد 360 نفر و از کل مدیران، تعداد 173 نفر براساس روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساختهای است که بهمشارکت در امور مدارس میپردازد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای "تی استیودنت"، "کای دو" و "ضریب پیرسون" استفاده شده است. نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که؛ بین مشخصات دموگرافیک والدین (بهجز عامل جنسیت) و عدمآگاهی اولیاء از مزایای مشارکت، عدمآگاهی اولیاء از حقوق خویش در قبال فرزندان و مدرسه، نگرش سنتی مدیران نسبت به اداره مدرسه، عملکرد مسئولین حوزه ستادی و مدرسه و میزان مشارکت آنان در امور تحصیلی فرزندانشان رابطه وجود دارد. با توجه بهنتایج بهدست آمده، وزارت آموزش و پرورش و انجمن اولیاء و مربیان باید با پربارتر کردن کلاسهای آموزش خانواده از طریق استفاده از نیروهای متخصص و آموزشدیده، عملیکردن نظرات اولیاء در مدارس، برخورد دوستانه و محترمانه با والدین و توجه به نیازهای مخاطبان، ارتباط خود را با والدین بیشتر نماید.
Machine summary:
نتايج حاصله از اين پژوهش نشان داد که ؛ بين مشخصات دموگرافيک والدين (به جز عامل جنسيت ) و عدمآگاهي اولياء از مزاياي مشارکت ، عدمآگاهي اولياء از حقوق خويش در قبال فرزندان و مدرسه ، نگرش سنتي مديران نسبت به اداره مدرسه ، عملکرد مسئولين حوزه ستادي و مدرسه و ميزان مشارکت آنان در امور تحصيلي فرزندان شان رابطه وجود دارد.
تحقيقات انجام شده در کشورهاي مختلف نشان ميدهد که اولياء در مسائل مربوط به امور تحصيلي فرزندان خود مشارکت دارند و علاوهبر آگاهي از وضعيت تحصيلي فرزندانشان مسائلي چون رشد عاطفي و رشد اجتماعي آنان را نيز مطرح ميکنند و از سوي ديگر پژوهش هاي انجام شده بر تأثير مدرسه ، خانواده و ارتباطات محلي در موفقيت دانش آموزان تأکيد ميگذارد و ارتباط مؤثر و مثبت ميان خانواده و موفقيت درسي دانش آموزان، صرفنظر از نژاد و قوم و سطح معلومات والدين براي همگان مشخص و مشهود شده است [١٣].
٥- يافته هاي تحقيق ١-٥- فرضيه اول در بررسي فرضيه اول مبني بر اين که «بين عدم آگاهي اولياء از مزاياي مشارکت و ميزان مشارکت آنان در امور تحصيلي فرزندانشان رابطه وجود دارد»، با توجه به اطلاعات مندرج در جداول آماري پژوهش ميتوان دريافت ؛ جدول ٣- داده هاي مربوط به فرضيه اول پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) انجام آزمونهاي فرض دوطرفه ميانگين ، بيشتر از عدد دو را نشان ميدهند و ميانگين اختلاف مثبت است ، لذا فرض آماري يعني فرضيه پژوهش پذيرفته ميشود.