Abstract:
تنوع رسانهها و شرایط جهانی شدن، سبب شدهاند که ارتباطات میانفرهنگی دامنه گستردهتری پیدا کند. در ایران، رسانههای داخلی و برونمرزی متعددی توسعه پیدا کردهاند که یکی از کارکردهای اصلی آنها توسعه ارتباطات میانفرهنگی است. تحقیق حاضر با هدف رتبهبندی جایگاه رسانههای داخلی (تلویزیون و رادیو) و رسانههای خارجی (برونمرزی) درخصوص اثرگذاری بر توسعه ارتباطات میانفرهنگی انجام شده است. این پژوهش به روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی اجرا شده است. اطلاعات این تحقیق با استفاده از پرسشنامه تهیه شده توسط محقق بر اساس مقایسه دو بعدی نمونه های متشکل از 13 متخصص در زمینه مدیریت رسانه (گروه کیفی) و 66 کارشناس در مدیریت رسانه (گروه کمی) در سال 1399 جمع آوری شده است.نتایج این تحقیق نشان داده است که بیشترین تأثیر بر توسعه ارتباطات میانفرهنگی در ایران، متعلق به تلویزیون داخلی است. پس از تلویزیون داخلی، رادیو در رتبه بعدی عوامل موثر بر توسعه ارتباطات میانفرهنگی در ایران قرار دارد. لازم به ذکر است که رسانههای برونمرزی از منظر کارشناسان، در رتبه بندی مذکور، در جایگاه آخر قرار گرفتهاند. براساس این یافتهها، پیشنهاداتی برای مدیران رسانه جهت افزایش اثرگذاری در حوزه ارتباطات میانفرهنگی ارائه شده است.
The diversity of media and the conditions of globalization have paved the way for intercultural communications to become more widespread. In Iran, several national (domestic) and foreign broadcasting media have been developed and one of the major functions of these media is to develop intercultural communications. The present study aims to rank the position of the national broadcasting media, television and radio exclusively, and that of foreign media, satellite channels, in terms of influencing the development of intercultural communications. This research has been carried out through fuzzy hierarchical analysis (FAHP) in 2019. The necessary data were collected by means of a researcher-made questionnaire based on pair wise comparisons from a sample consisting of 13 experts in the field of media management (qualitative section) and 66 media management experts (quantitative section). The findings showed that the domestic TV broadcasting had the greatest influence on the development of intercultural communications in Iran and the domestic radio broadcasting stood after it. It should be noted that the foreign media, according to the experts, stood in the last place. On the basis of these findings, some helpful suggestions were made to the media managers to improve the effectiveness of the domestic broadcasting media in the field of intercultural communications.
Machine summary:
در ايران ، رسانه هاي داخلي و بـرون مـرزي متعـددي توسـعه پيـدا کرده اند که يکي از کارکردهاي اصلي آنها توسعه ارتباطات ميـان فرهنگـي اسـت .
تحقيـق حاضر با هدف رتبه بندي جايگاه رسانه هاي داخلي (تلويزيون و راديو) و رسانه هاي خارجي (برون مرزي) درخصوص اثرگذاري بر توسعه ارتباطات ميان فرهنگي انجام شده است .
اين مقاله نوشته شده اسـت (رحمـان زاده و غفـاري معـين ، ١٣٩٠: (234 امروزه باتوجه به گسترش فضاي مجازي و شـبکه هـاي اجتمـاعي، تلويزيـون تبديل به بازوي فرهنگي در جامعه شده است و علاوه بر نقش هـاي مهمـي چـون خبري و آموزشي، راهنمايي و رهبـري و تفريحـي و تبليغـي، وظيفـه حراسـت از محيط اجتماعي و مسئوليت انتقـال ميـراث اجتمـاعي از نسـلي بـه نسـل ديگـر و به عبارتي مسئوليت فرهنگ پذيري و جامعـه پـذيري دارد.
باتوجـه بـه ويژگـيهـاي متنوع فرهنگي، قومي، وجود خرده فرهنگ ها و فرهنگ هـاي مهـاجرين در کشـور، وحدت فرهنگي و همبستگي جامعه در گروي حفظ ، تقويت و ارتقـاي ارتباطـات ميان فردي و پذيرش افراد و گروه ها بـا فرهنـگ هـاي متفـاوت اسـت کـه نيازمنـد همدلي و نگاه مثبت به يکديگر است که بايد در برنامـه هـاي تلويزيـون در سـطح ملي و استاني تبلور يابد.
تلويزيون هاي خـارجي نيـز در اسـتفاده از موضوعات ارتباطات بين فرهنگي اين موارد را استفاده نموده اند و براي آنها بسـيار سودآور بوده است .
(Editor), (1988) Communication and Culture, Kensington: University of New South Wales Press.