Abstract:
هدف: بررسی رابطه طرحواره های جنسی منفی دختران مجرد با سابقه تعرض جنسی در کودکی بود. روش: از نوع همبستگی-توصیفی بود. نمونه شامل 35 نفر دختران مجرد و با سابقه تعرض جنسی بودند که به روش نمونه گیری در دسترس از میان سه کلینیک روان شناسی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل آزمون تفاوت های معنایی نقش جنسی (1984) و مقیاس طرح واره های جنسی زنان (1994) بود. یافته ها: بین تجربه تعرض جنسی در کودکی با طرحواره های جنسی منفی و خرده مقیاس های طرحواره های جنسی منفی (پرشور- رمانتیک) رابطه معناداری دیده شد. بین تعرض جنسی با خرده مقیاس های طرحواره های جنسی منفی( خجالتی-محتاط) و خرده مقیاس های طرحواره های جنسی منفی(صریح-راحت) رابطه معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: تجربۀ تعرض جنسی در کودکی موجب تفاوت های معنایی نقش جنسی و شکل گیری برخی از طرحواره های جنسی در دختران می شود. وقتی عناصر تجاوز کلیشهای خاصی وجود داشته باشند احتمالاً قربانیان تجاوز مورد سرزنش واقع میشوند
Aim: This study was conducted so as Explanation the Survey
of relation in negative Schema sexual in unmarred female
with Experienced sexual abuse in childhood. Method: The
Present study was a descriptive of correlation type. The
sample consist of 35 people with sexual abuse in childhood
that were selected by available sampling from three
psychology clinics in Tehran. Instruments: In order to collect
the data. in Different meaningfulness questionnaire (SDSR)
and Schema sexual females (WSSS) were used. For data
analysis, statistical indies such as correlation and Cronbach’s
alpha were used. Results: The analysis of the data showed
that there was a significant positive relation between
Experienced sexual abuse in childhood with negative Schema
sexual in unmarried female. there was a significant relation
between Experienced sexual abuse in childhood with negative
Schema sexual in unmarried female (Romantic- Torid). there
was a significant negative relation between Experienced
sexual abuse in childhood with negative Schema sexual in
unmarried female (Shy- Cautios) and (Clear-Confort).
Conclusion: Experiencing sexual harassment in childhood
can cause semantic differences in sexual role and formation of
sexual schemes in girls. Victims are probably blamed when
there are elements of stereotypical abuse.