Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مشارکت اولیا بر کیفیت آموزشی از طریق بهسازی مدارس ابتدایی دخترانه شهر زاهدان بود. که با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه اولیا دانش آموزان مدارس ابتدایی با تعداد 500 نفر تشکیل دادند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 217 نفر محاسبه گردید. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای مشارکت اولیا افضل خانی و عبدی (1389)، پرسشنامه کیفیت آموزشی سروکوال پارسورامان (2004) و پرسشنامه محقق ساخته شیرازی (1393)، بهسازی مدارس استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0، 73/0 و 94/0 برآورد گردید. دادههای حاصل از پرسشنامهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزارهای SPSS23 و LISREL8. 8 صورت گرفت. یافتهها نشان داد که مشارکت اولیا بر بهسازی مدرسه، مشارکت اولیا بر کیفیت آموزشی و بهسازی مدرسه بر کیفیت آموزشی اثر مستقیم دارد و همچنین مشارکت اولیا از طریق بهسازی بهصورت غیر مستقیم بر کیفیت آموزشی مدارس اثر گذار است.
The purpose of the present study was to investigate the effect of parent participation on school improvement and educational quality of primary schools in the district council of Zahedan. The research method was descriptive correlational. The statistical population of this study is all parents of primary school students in District 2 Board (Full-time Schools) with 500 students. According to Morgan's table, 217 people were selected by simple random sampling method. The instrument was a questionnaire for participation of Olia Afzal Khani and Abdi (2010), a quality of education questionnaire based on Sarvakal Parsouraman (2004) and a researcher-made questionnaire on improving schools and reliability of /84, 0/73 and 94/0 . Also, the validity of the questionnaire was analyzed by Liserl software. Findings showed that parent participation has a direct effect on school improvement, parent participation on educational quality and school improvement. Parental involvement indirectly affects the quality of education through school improvement
Machine summary:
1 Akomolafe, Ogunmakin & Fasooto 2 Hassan & Cooray 3 Quality Education 4 Gottfredson, Gottfredson, Payne & Gottfrendson 5 Wilkinson, Zhang, Nuno & Wilhelm 6 Waters, Cross & Runions 7 Liljeberg, Freidentfelt, klund, Fritz & Klinteberg Britt 8 Cheung & M.
بدون 1 Uline & Tschannen-Moran 2 Clark, Barbosa, Gill & Nguyen 3 Gonzalez مشارکت فعال و مداوم والدین ، مدارس به سختی اهداف خود را دنبال میکنند و از اینرو، مشارکت و همکاری والدین در فرایند تصمیم گیریهای آموزشگاهی از سیاست های اساسی نظام های آموزشی پیشرو است (خدیوی، دانشور و میرزایی، ١٣٩٤).
در گذشته ، وظیفه ی مدارس منحصر به انتقال دانش و معلومات به دانش آموزان تلقی میشد، اما به علت وجود تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی و تغییراتی که در ارزش ها و روش های زندگی در جوامع پدید آمده انتظار می رود، مدرسه علاوه بر انتقال دانش و فرهنگ ، خود را ضامن رشد اجتماعی، عاطفی و سلامت و بهداشت روانی دانش آموزان می داند؛ بدین جهت ضرورت مشارکت نهاد خانواده به عنوان رکن سهیم در فرایند تعلیم و تربیت در بهبود شرایط آموزشی، فرهنگی و تربیتی و در تحول آفرینی نظام آموزش و پرورش بیش از پیش آشکار میگردد و بررسی مبانی نظری و پیشینه های پژوهش حاکی از اهمیت مشارکت والدین در امور مدرسه و نقشی که آن در کیفیت ، پیشرفت تحصیلی، انگیزه تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان دارد.