Abstract:
در پژوهش حاضر کتاب های درسی فارسی خوانداری پنجم و ششم دوره ابتدایی با هدف بررسی میزان توجه به مولفه های هوش اخلاقی بوربا (همدلی، هوشیاری، خودکنترلی، احترام، مهربانی، تحمل و انصاف)، در سه سطح مفهوم متن، تصویر و فعالیت مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که در مجموع در هر دو کتاب مورد بررسی فراوانی مشاهده شده برای مو لفه های همدلی، هوشیاری، خودکنترلی، احترام، مهربانی، تحمل و انصاف (شکل۳) به ترتیب ۲۴، ۱۰۱، ۴۱، ۳۲، ۳۶، ۱۷، ۲۳ بوده است. در نتیجه در دو کتاب مذکور بیشترین توجه به مولفه هوشیاری(شناسایی راه درست و عمل کردن در همان راه) و کمترین توجه به مولفه تحمل(توجه به شان تمام افراد حتی کسانی که عقاید و اعمالشان با ما متفاوت است) شده است. با توجه به اهمیت آموزش تحمل و مدارا به عنوان عامل تحکیم کننده در روابط اجتماعی انتظار می رود که این مولفه در محتوای کتاب های یاد شده بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
Machine summary:
بررسی کتاب های فارسی ابتدایی از منظر توجه به مولفه های هوش اخلاقی بوربا مریم حیدری 1 1 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان شهید هاشمی نژاد مشهد(نویسنده مسئول) چکیده در پژوهش حاضر کتاب های درسی فارسی خوانداری پنجم و ششم دوره ابتدایی با هدف بررسی میزان توجه به مولفه های هوش اخلاقی بوربا ( همدلی، هوشیاری، خودکنترلی، احترام، مهربانی، تحمل و انصاف)، در سه سطح مفهوم متن، تصویر و فعالیت مورد بررسی قرار گرفت.
در مقاله تحلیل محتوای کتب دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به تقویت هوش اخلاقی چهار کتاب مطالعات سوم تا ششم به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که بیشترین فراوانی به مولفه عمل کردن مبتنی بر ارزش ها به معنی انجام آنچه درست است، می باشد و کمترین فراوانی به مولفه های ایستادگی به خاطر حق، وفای به عهد، توانایی بخشش اشتباهات دیگران و توانایی بخشش اشتباهات خود شده است.
انصاف: رفتار عادلانه ( بوربا،2005 به نقل از بهشتی فر، محمد رفیعی، 1391) جدول1- فراوانی مولفه های هوش اخلاقی بوربا در کتب فارسی پنجم و ششم ابتدایی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} )به تصویرصفحه مراجعه شود) نتیجه گیری: کودکان امروز، شهروندان آینده جامعه خواهند بود؛ بنابراین دوران کودکی و سال های دوره ابتدایی بهترین فرصت برای پرورش اخلاقی کودکان است.
در مطالعه حاضر محتوای کتاب های فارسی خوانداری پنجم و ششم ابتدایی از منظر توجه به مولفه های هوش اخلاقی بوربا ( همدلی، هوشیاری، خودکنترلی، احترام، مهربانی، تحمل و انصاف)، در سه سطح مفهوم متن، تصویر و فعالیت مورد بررسی قرار گرفت و یافته ها نشان داد که به هر هفت مولفه هوش اخلاقی بوربا در کتاب های مورد بررسی توجه شده است اما نه به صورت یکسان.