Abstract:
مقدمه
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر چندرسانه ای آموزشی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان درخودمانده پایه اول ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ صورت پذیرفته است.
روش
روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی بود که ۱۶ نفر از آن ها با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه رشد مهارت های اجتماعی کرامتی (۱۳۸۱) بود. گروه آزمایش طی هشت جلسه با استفاده از نرم افزار چندرسانه ای محقق ساخته، مهارت های اجتماعی را آموزش دیدند. سپس از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان دهنده برتری میزان رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزانی بود که مطالب را از طریق چندرسانه ای آموزشی دریافت کردند و چندرسانه ای آموزشی باعث بهبود در مقیاس های مهارت های اجتماعی از جمله احترام به دیگران، رعایت نظم و مقررات، انجام وظیفه، مسئولیت پذیری و دوستیابی در دانش آموزان درخودمانده شده بود.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش در راستای سایر پژوهش های انجام شده، بیانگر نقش مثبت استفاده از چندرسانه ای در رشد مهارت های اجتماعی کودکان درخودمانده بود.
Introduction
This research aim was to study the effect of educational multimedia on social skills development in autistic students in the first grade of elementary school in Tehran city 2012-2013.Methode: The research methodology was quasi-experimental. Research statistics subjects include all of the autistic students in the first grade of elementary school in Tehran and have divided into two groups named control group and experimental group. Questionnaires pertaining to realized social skills, which were designed in 5 scales, were used as a tool for gathering data. During eight sessions experimental group were trained using realized multimedia software and control group was kept away from independent variable. In order to analyze data, statistics methods were used both in descriptive and inferential levels.
Results
In general, the results of this study indicate that the students that have received material through multimedia method have learned much more. The results also show that multimedia teaching has a great impact on improving social skills such as responsibility, sense of duty, respect other, respecting the law and so on. Therefore, in line with results from other studies, findings of this study demonstrate the prominent role of multimedia Instruction on social skills development in autistic students. Given that social development is one of domains in which autistic students have problem, so it is suggested that educational multimedia can be used to improve social skills of students.
Machine summary:
تأثيرآموزش چندرسانه اي بر رشد مهارت هاي اجتماعي تاريخ دريافت مقاله ١٣٩٢/١١/٥ تاريخ پذيرش مقاله ١٣٩٣/٣/١٧ اسماعيل زارعي زوارکي ١ 2 رحيم مرادي پرويز شريفي درآمدي ٣ چکيده مقدمه : پژوهش حاضر به منظور بررسي تأثير چندرسانه اي آموزشي بر رشـد مهـارت هـاي اجتماعي دانش آموزان درخودمانده پايه اول ابتـدايي شـهر تهـران در سـال تحصـيلي ٩٢- ١٣٩١ صورت پذيرفته است .
دربـاره اهميـت مهارت هاي اجتماعي در رشد اجتماعي و سازش يـافتگي دانـش آمـوزان بـه ويـژه دانـش آمـوزان بـا 1 - exceptional students 2 - multimedia 3 - Autism spectrum disorder 4 - Buggey, Hoomes, Sherberger & Williams نيازهاي آموزشي ويژه ترديدي وجود ندارد (به پژوه ، ١٣٨٩).
خـان (٢٠١٠) پژوهشـي در زمينـه «تـأثير چندرسـانه اي بـر يـادگيري دانش آموزان با نيازهاي يادگيري متفاوت » انجام داد و دريافت که سيستم چندرسانه اي در يـادگيري 1 - virtual environments 2 - Cheng 3 - Parsons & Leonard 4 - Parsons & Mitchel 5 - Akhondia 6 - Jus & Nelson 7 - Allison, Wainer & Ingersoll تأثير مثبت دارد و يادگيري را افزايش مي دهد و مي توان از سيستمهاي چندرسانه اي در آموزش براي افراد داراي مشکلات يادگيري به نحو احسن استفاده کرد.
بنـابراين اسـتفاده از اين شيوه نوين در جهت آموزش به کودکان درخودمانده مي تواند افـق جديـدي در فرآينـد آموزشـي 1 - Bellini & Akullian 2 - Nikopoulos & Keenan 3 - Mccoy & Hermansen کشور تلقي شود و با توجه به يافته هاي تحقيق مي تـوان گفـت کـه اسـتفاده از چندرسـانه اي هـاي آموزشي در کنار شيوه سنتي فعلـي بـراي آمـوزش و يـادگيري مـورد توجـه معلمـان دانـش آمـوزان درخودمانده قرار گيرد و اين دو در کنار هم استفاده شوند.