Abstract:
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش, طراحی و برازش مدلی از روابط بین متغیرهای چشمانداز زمان»
اهمال کاری و خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی بود.
روش: بدین منظور نمونهای به حجم ۴۵۰ دانشجو (۲۷۲ دختر و ۱۷۸ پسر) به صورت تصادفی
خوشهای چند مرحلهای از بین دانشجویان دانشگاه یزد انتخاب شدند و بوسیله پرسشنامههای
چشمانداز زمان زیمباردو و بوید (۱۹۹۹) اهمالکاری سولومون و راثبلوم (۱۹۸۴) و خودکارآمدی
تحصیلی اون و فرامن (۱۹۸۸) آرزیابی شدند. دادههای با روش تحلیل مسیر تحلیل شدند.
یافتهها: نشان داد که مدل پیشنهادی برازنده بوده و حال لذتگرا و حال جبرگرا علاوه بر اثر
دانشجویان دارد.
نتیجه گیری: اهمال کاری و خودکارآمدی تحصیلی نقش واسطه را بین رابطه چشمانداز زمان و
عملکرد تحصیلی دانشجویان ایفا میکنند.
Introduction: The aim of present study was to design a model of
relationships between variables of academic performance based on
procrastination, self-efficacy and time perspective.
Method: For this purpose, 450 students (272 female and 168 male
students) were selected by multistage random cluster method from Yazd
University students. They were evaluated by time perspective (Zimbardo
& Boyd) , procrastination (Solomon & Rothblum, 1984) and academic
self-efficacy (Owen & Froman, 1988) questionnaires. The data were
analyzed by using Path analysis.
Finding: The results showed that the recommended model was evaluated
and present hedonistic and present fatalistic addition to the direct effect,
with the mediation of procrastination and self-efficacy is indirect effect
on the academic performance of students.
Results: Procrastination and self-efficacy partially mediated the
relationship between time perspective students with academic
performance.
Machine summary:
نتيجه گيري آن ها اين بود که چشم انداز آينده کوتاه مدت بـا تمـايلات تـرجيح 1 Osin, Boniwell, Linley & Ivanchenko 2 Zambianchi, Bitti & Paola 3 Fieulaine &Martinez 4 Treadway, Duke, Perrewe, Breland & Goodman 5 Boniwell 6 Bilde, Vansteenkiste & Lens, دادن پاداش هاي آني و کوچکتر مرتبط بوده و چشم انداز آينده بلندمدت با ترجيح پاداش هـاي بـزرگ در ارتباط است .
مسئله اوليه دانشجويان در اينجا بازنمايي شناختي از سه محـدوده 1 Peetsma & Vander veen 2 Barber, Munz, Bagsby & Grawitch 3 Meralz, Ferreri & Chun 4 Jackson, Fritch, Nagasaka & Pope 5 Bembenutty& Karabenick 6 Horstmanshoff & Zimitat 7 Worrell & Hale 8 Bowles زماني گذشته ، حال و آينده است يا به طور خاص تر بازنمايي خودشان از سه محدوده زماني (بونيول و زيمباردو، ٢٠٠٤) و تأثير آن در حوزه يادگيري است .
رابطه آينده گرا با اهمال کاري معنادار و منفي است که به طور قطع يک رابطه منطقي اسـت کـه با پژوهش هاي زيمباردو (٢٠١٢)؛ فيـولين و مـارتينز (٢٠٠٩)؛ زامبيـانچي و بيتـي و پـائولا (٢٠١٠)؛ 1 Muro, Goma, Valero, Castella-Mate, Sotoca & Estau 2 Gao 3 Apostolidis, Fieulaine, Simonin & Rolland زيمباردو و بويد و پائولا (٢٠٠٨) و زيمباردو و بويـد (١٩٩٩) همخـوان اسـت .