Abstract:
ماجرای کربلا و شهادت امام حسین علیه السّلام و یارانشان یکی از وقایع تاریخی بود که نقش اصلی را در
شکلدهی هویت جمعی شیعه در سدۀ نخست هجری ایفا کرد. بیتردید پس از این حادثۀ تاریخی؛ هر
امر مربوط به آن بهمثابۀ یادمان و نمادی هویتی گرامی داشته میشد. شاید در این میان یادمانهای
زیارتی و مادی (آبجکتیو= Objective) نقشی موری داشت. در فرایند احیای یاد و جایگاه حضرت
حسین علیه السّلام تربت و خاک مزار ایشان، جایگاهی برجسته یافت و امامان شیعه تلاش کردند آن را ابزاری
برای احیای جنبههای جسمانی و روحانی شیعیان مطرح کنند. با اینکه حضرت علی بن الحسین علیه السّلام در
انعکاس و برجستهسازی واقعۀ کربلا جایگاهی متمایز داشت، کهنترین گزارشها در خصوص تربت
مزار حضرت حسین له مربوط به عصر پس از ایشان بود. گزارشهای متعددی حاکی از شکلگیری
گفتمان «تربة الحسین» در نیمه علیه السّلام اول سدۀ دوم هجری است که در آنها، احادیث صادقین علیهما السّلام مهم ترین
جایگاه را دارد. این گزارشها از نظر محتوا و تعداده به شکلی است که بر اساس آن، با ظن بسیار قوی
میتوان شکلگیری گفتمان «تربة الحسین» را در نیمۀ اول سدۀ دوم هجری تاریخگذاری کرد. علاوه بر
آن، جایگاه این گفتمان و موّلفههای آن حاکی از یک گفتمان مردمشناختی ناشناختة شیعی در قرون
متقدم است. این پژوهش نشان خواهد داد چگونه فقهالحدیث میتواند با استفاده از نگاههای
مردمشناختی گسترش یابد و درک بهتری از متنها و فرامتنهای یک حدیث ارائه کند. این پژوهش با
مطالعۀ گروه احادیث تربت نشان خواهد داد که فقهالحدیث در صورت ورود به عرصۀ انسانشناسی
فرهنگی، علاوه بر فهم متن در سطوح آدبی و واژگانی میتواند به کشف و معرفی گفتمانهای
انسانشناختی در دورۀ صدور این گزارشها نیز مبادرت ورزد. این مقاله با تفقه در احادیث تربت از زاویة
دید انسانشناختی، گفتمان تربة الحسین در نخستین سدههای اسلامی را بهمثابة یکی از موّلفههای
هویتی تشیع نخستین، بازسازی و بازشناسی خواهد کرد.
The story of Karbala and the martyrdom of Imam Hussein and his companions was one of the historical events that played a major role in shaping the collective Shiite identity in the first century AH. Undoubtedly, after this historical event, everything related to it was cherished as a memorial symbol. Perhaps pilgrimage and material objects played a pivotal role in this. In the process of reviving the memory and status of Imam Hussein, his tomb and soil found a prominent place, Shiite Imams sought to view it as a means to restore the physical and spiritual elements of the Shiites.
Although Imam ʿAli b. al-Hussain had a special place in reflecting and highlighting the event of Karbala, but the oldest reports about the tomb of Imam Hussein were related to the era after him. Numerous reports indicate the formation of the discourse of turbat al-hussain in the first half of the second century AH, in which the traditions of Imam Sadeq and Imam Baqer have the most important place. In terms of content and number, these reports are in a way, according to which, the formation of the discourse of turbat al-Hussain can be dated to the first half of the second century AH. This discourse and its components may contribute to the discovery in the early centuries, of a Shiite anthropological discourse which is still unknown.
This study will show how fiqh al-hadith can be developed using an anthropological perspective and provide a better understanding of the texts and metatexts of ahadith. This study will show that application of cultural anthropology in fiqh al-hadith, in addition to understanding the text at the literary level, can help to discover and introduce anthropological discourses in the period of issuing these reports. Through reflecting on the rituals of turbat from an anthropological point of view, this essay will recreate and identify the discourse of turbat al-Hussain in the first centuries of Islam as one of the components of the identity of the early Shiites.