Abstract:
گذار نیهیلیسمی در شعر اخوان، مسئلهی اصلی این پژوهش است. شعر اخوان با داشتن جانمایههای فلسفی مدرن، دربردارندهی معانی ژرفی است که آن را درخور تحلیلهایی فراتر از مرز معمول میکند. یکی از بارزترین این معانی، دیالکتیک امید و نومیدی است. آشنایی اخوان با اندیشههای جریانساز عصر مدرن اروپا، از جمله اندیشههای فلسفی فریدریش نیچه، ما را بر آن داشت تا در تحلیل این دیالکتیک، گرایشهای گذار نیهیلیسمی شعر او را در رهیافت «گذر از نیهیلیسم منفعل به نیهیلیسم فعال» نیچهای بررسی کنیم. این واکاوی نشان میدهد که اندیشهی شعری اخوان در این مقوله، به طرزی شگفت، بازتاب شیوههایی از رهیافت گذار نیهیلیسم نیچهای، همچون: انکار گرایش متافیزیکی و تکیه بر ارادهی انسانی، صیرورت، عدم جزمیت و بازگشت جاودان است که راه آفرینش ابرانسان و تصدیق همهجانبهی زندگی است. بنابراین حاصل پژوهش، نشانمیدهد که شعر اخوان اگرچه در نگاه نخست، بازتاب گونهای نیستانگاری منفعل به نظر میرسد، در تحلیلی ژرفتر معلوم میگردد که اشعار او از ویژگیهای فرمی و معنایی خاصی برخوردارند که عاطفهی یاس و اندیشهی نیهیلیسمی را، از چشماندازی منفعل به ساحتی فعال میکشاند تا مخاطب نکتهسنج آن را از جریان گذاری نیهیلیسمی در مقابل جمود یاسی ساکن، آگاه سازد. روش تحقیق، کیفی و رویکرد ناظر بر تحلیلها، رویکرد نقد فلسفی از گونهی فلسفهی غیرمفهومی و گاهی رویکرد توصیفی با تکیه بر گزارههای شاعرانهی آن دو است.
The nihilistic transition in Akhavanchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s poetry is the main issue of this research. Akhavanchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s poetry, with its
modern philosophical background, contains profound meanings that make it worthy of analysis beyond the ordinary. One of the most obvious of these meanings is the dialectic of hope and despair. Akhavanchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s acquaintance with the current ideas of modern Europe, for example, the philosophical ideas of Friedrich Nietzsche, led us to analyze this dialectic, the tendencies of the nihilistic transition of his poetry in Nietzschechr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s "transition from passive nihilism to active nihilism. This analysis shows that Akhavanchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s poetic thought in this category, reflects the approaches of Nietzschean nihilism, such as: denying the metaphysical tendency and relying on the human will of elitism, specific views of morality, becoming, and eternal return, which is the way to create the superman and to comprehensively reception of life. Thus, the results of the research show that the Akhavanchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s poetry, although at first glance, seems a reflection of a kind of passive imagery, in a deeper analysis, his poems have special formal and semantic features that emotion of despair and nihilistic thought from the passive perspective to the active one so that the critical audience is aware of the flow of nihilism against the stagnation of static despair. The research method is qualitative and the approach to analysis is a philosophical critique approach of non-conceptual philosophy and sometimes a descriptive approach based on the poetic propositions of the two.
Keywords: nihilistic transition, Akhavan, Nietzsche, metaphysics, destiny (metaphorical truth), becoming.