Abstract:
پژوهش حاضر هدفی دوگانه دارد؛ نخست، بومیسازی پرسشنامه ارزیابی خلاقیت مدیریتی مدیران، از دیدگاه دبیران دبیرستانها و دوم، ارائه نیمرخی از وضعیت خلاقیت مدیریتی مدیران مدارس متوسطه سنندج با استفاده از آن. جهتگیری معرفتشناسی این تحقیق اثباتگرایانه با رویکرد کمی و روش تحقیق ارزشیابی بوده است. از جامعه آماری تحقیق که شامل 1256 نفر دبیران دبیرستانهای سنندج بودند، با استفاده از جدول مورگان، تعداد 296 تن بهصورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی روایی پرسشنامه ارزیابی خلاقیت مدیریتی مدیران مدارس و با استفاده ضریب آلفای کرونباخ پایایی آن مورد تأیید قرارگرفت. یافتهها نشان داد که پرسشنامه ارزیابی خلاقیت مدیریتی مدیران مدارس میتواند بهعنوان یک ابزار روا و پایا در پژوهشهای محققان آموزشی میان مدیران مدارس ایرانی به کار رود. همچنین، درمجموع، دبیران میزان خلاقیت مدیریتی مدیران دبیرستانهای محل کار خود را در سطح بالا ارزیابی کرده بودند. جنسیت دبیران تأثیری در ارزیابی میزان خلاقیت مدیریتی مدیران مدارس نداشت.
This was a dual purpose study, the first of which is normalization of managerial creativity assessment scale from the perspective of high school teachers; the second purpose establishes a profile of the qualification of the managerial creativity of the school principals of Sanandaj using this standard tool. The current reaserch had a positivist epistemological orientation with a quantitative aprroach and evaluation method. The study population included 1256 Sanandaj high school teachers using Morgan table, 296 teachers were selected by stratified random sampling. After assessing the validity of the of managerial creativity using factor analysis and reliability using Cronbachchr('39')s alpha coefficient the scale was used to assess managerial creativity of principals and the impact of demographic variables on how to assess the teacher. The results showed that teachers evaluated managerial creativity of managers at a high level in their workplace. Demographic variables of teachers had no significant correlation to the scores of the assessment of the managerial creativity.
Machine summary:
نيروي کيهاني نيروي خلاق نهفته در تمامي موجودات نيز تلقي شده است [٢١] روانکاوي خلاقيت از تعارض هاي موجود در ذهن ناخودآگاه فرد برمي خيزد [٢٥] خلاقيت مبتني بر کل گرايي است که پديده ها را بر پايه ويژگي هاي کلي آن تبيين مي کند شناخت گرايي نظريه هاي [28] روان شناختي روان شناسي به نقش هم زمان فرايند خلاق ، افراد خلاق ، و محيط خلاق توجه مي شود [٤٠] اجتماعي انسان گرايي خلاقيت ،نه تنهادستاوردها، بلکه فرايندها و نگرش ها را در برمي گيرند [٢٨] سرمايه گذاري در خلاقيت به منابع شناختي ، شخصيتي ، انگيزشي و محيطي بستگي دارد سرمايه گذاري [40] نظريه هاي از عملي ترين نظريه هاي خلاقيت هستند و در شناخت ريشه هاي خلاقيت کمک مي کنند تکاملي علمي جديد [11] بر اندازه گيري خلاقيت تمرکز دارند و از انواع خلاقيت آگاهي و شناخت ارائه مي کنند روان سنجي [12] 63 افرادي که خود را به چالش مي کشند ازآن هايي که به يک روش يا نظريه خاص اعتقاد اقتصادي دارند خلاق ترند [١٩] فرايندي ماهيت فرايندخلاق در مراحل شناختي پي درپي و بازگشتي درک مي شود [١٢] سيستمي خلاقيت يک مفهوم ساخته شده از منظومه اي پيچيده با تعامل مؤلفه هاي گوناگون [٥] بر فرد خلاق و فرايندهاي خلاق استوار است و معماها را مانند جورچين اعداد مطالعه خبرگي مي کند [١٩] جست وجوي اکتشافي از طريق محدوده يک مشکل ساده اعمال نمي شود و به مکاني يافتن مشکل خاص محدود نيست [٢٣] طرح بندي دومرحله اي افکار و پيچيدگي براي ترکيب ايده ها و به عمل آوردن خلاقيت تحولي ضروري هستند [١٢] با توجه به تفاوت هاي فردي به درک فرد از فرايند خلق متفاوت در ابتکارات مي توان گونه شناختي پي برد [١٢] در فرايندهاي تداعي ايده هاي متصل به هم يکي پس از ديگري مي آيند و به هم متصل شناختي مي شوند [١٧] همان گونه از جدول ١ استنباط مي شود، تاکنون نظريه جامع و کاملي که بتواند همه ابعاد و جنبه هاي آن را در برگيرد، ارائه نشده است .